Ponad miliard złotych kredytu na rozbudowę DCT w Gdańsku

Jest zielone światło dla jednej ze strategicznych inwestycji na Wybrzeżu. Spółka DCT Gdańsk ma już zagwarantowane finansowanie budowy drugiego nabrzeża kontenerowego. To umocni pozycje Gdańska jako największego pod względem przeładunków terminalu głębokowodnego na Morzu Bałtyckim.

Publikacja: 07.11.2014 12:58

Kredytu na 290 milionów euro udzieli grupa banków komercyjnych i wspierających rozwój. Zamknięcie procesu finansowania wraz z wcześniejszym ogłoszeniem firmy NV Besix SA generalnym wykonawcą inwestycji to duży krok w kierunku rozpoczęcia prac budowlanych.

Budowa drugiego nabrzeża w DCT Gdańsk, które do końca 2016 r. będzie gotowe na przyjęcie pierwszego statku, jest odpowiedzią na rosnący popyt na obsługę głębokowodnych statków oceanicznych w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Nowe nabrzeże o długości 650 m zwiększy zdolność przeładunkową terminalu dwukrotnie, z 1,5 miliona TEU (standardowych kontenerów dwudziestostopowych) do 3 milionów TEU rocznie w pierwszej fazie rozbudowy. Nowe nabrzeże będzie wyposażone w 5 suwnic oraz dodatkowy sprzęt przeładunkowy zdolny do obsługi wielkich statków o pojemności przekraczającej 18000 TEU.

- Zbliżamy się do ukończenia wstępnej fazy projektu, która bezpośrednio poprzedza rozpoczęcie prac budowlanych – mówi Maciek Kwiatkowski, prezes DCT Gdańsk. Jak zaznacza, głównym powodem podjęcia decyzji o rozbudowie DCT Gdańsk i otwarciu drugiego głębokowodnego nabrzeża stał się wzrost zapotrzebowania na bardziej wydajne i ekonomiczne rozwiązania transportowe w regionie Morza Bałtyckiego, zdolne skutecznie konkurować z usługami w portach Europy Północnej.

Według prognoz firmy analitycznej Ocean Shipping Consultants, wzrost popytu na kontenery w regionie Bałtyku wyniesie w ciągu najbliższych dziesięciu lat o 129 proc. W przypadku Polski ten wzrost będzie jeszcze wyższy i sięgnie prawie 160 proc. Już w końcu obecnej dekady wielkość przeładowywanych w polskich portach towarów ma przekroczyć 2,5 mln TEU.

DCT jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Terminal DCT, zlokalizowany w samym sercu Morza Bałtyckiego – w Porcie Gdańskim, jest najbardziej wysuniętym na wschód terminalem w zasięgu portów Gdańsk – Le Havre.

Ale rozbudowę planują także inne terminale, w tym Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni. BCT inwestuje obecnie ponad 200 mln złotych w rozwój zdolności przeładunkowych. W grudniu przypłyną z dalekiego wschodu pierwsze dwie nowe suwnice, w lecie przyszłego - kolejne dwie.

Obecnie w Polsce działa 6 głównych terminali kontenerowych. W ostatnich pięciu latach przeładunki w nich podwoiły się. Ich głównym walorem są praktycznie nieograniczone możliwości rozbudowy, podczas gdy największe porty w Europie Zachodniej stają się coraz bardziej zatłoczone.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?