Prawie 41 proc. Polaków uprawia sport przynajmniej raz w tygodniu. To niezły wynik, zważywszy że w 2010 r. odsetek ten wynosił zaledwie 25 proc. Jednak daleko nam do innych krajów Europy. W Szwecji, Danii czy Finlandii sporty regularnie uprawia niemal 70 proc. obywateli. Zdaniem ekspertów w najbliższych latach będziemy gonić zachodnich sąsiadów, a tę tezę potwierdza rosnący rynek fitness. Jego wartość przekroczyła już 420 mln dolarów, czyli ponad 1,5 mld zł. W 2015 r. liczba osób uczęszczających do klubów może się powiększyć aż o jedną piątą – szacują eksperci.
Szturm na Polskę
Duży potencjał rynku starają się wykorzystać takie sieci jak chociażby Pure Jatomi. Ma już w Polsce 35 klubów i wciąż otwiera nowe. W ostatnim czasie głośno jest również o zagranicznych sieciach, które rozpoczynają ekspansję w naszym kraju. Wśród nich jest brytyjski CityFit. Pierwszy klub w Polsce otworzył latem 2014 r. Planuje w sumie ok. 50 otwarć. Do wydania ma niebagatelną kwotę rzędu 100 mln zł.
– Jesteśmy przekonani, że Polska może stanąć na czele europejskiego rynku fitness. Nasze prognozy są potwierdzone przez niezależne badania, które wskazują na polski rynek fitness jako jeden z dwóch najszybciej rozwijających się w Unii Europejskiej – mówi Nicholas Moses, członek zarządu CityFit. Dodaje, że w Polsce wyraźnie widać rosnące zainteresowanie aktywnością fizyczną oraz zdrowym stylem życia. – Oba te czynniki wspierają decyzje inwestycyjne CityFit – podkreśla Moses.
Siłownia nocą
Niemal połowa mieszkańców Unii Europejskiej jako główną przeszkodę do wykonywania ćwiczeń wymienia brak czasu. Dlatego CityFit zdecydował się na oferowanie usług również nocą. Twierdzi, że ta opcja cieszy się dużą popularnością. Niemal trzy czwarte ćwiczących nocą to mężczyźni. Wśród nich spory odsetek stanowią policjanci, ochroniarze oraz taksówkarze.
Na podbój polskiego rynku ruszyła też inna zagraniczna sieć – tym razem z Niemiec: McFit. Jest potentatem na rynku europejskim. Na razie ma dwa kluby w Warszawie, a kolejny uruchomi w lutym w Poznaniu. – Zamierzamy kontynuować ekspansję w Polsce, jednak negocjacje z potencjalnymi wynajmującymi są nadal w toku i obecnie nie możemy przekazać konkretnych danych – mówi Nicola Pattberg, szefowa ds. komunikacji McFit.