Wzrosły zyski Ergisu

W ubiegłym roku czysty zarobek największego w regionie przetwórcy tworzyw sztucznych mocno zwyżkował mimo, że przychody utrzymały się na poziomie 2013 r.

Publikacja: 10.02.2015 08:54

Po czterech kwartałach ubiegłego roku Ergis wypracował 667,4 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży. To niemal tyle samo, ile osiągnął w 2013 r. Mimo, że przychody nie zmieniły się grupa zanotowała 64,3-proc. wzrost czystego zarobku. W ubiegłym roku wyniósł on 18,7 mln zł.

Zarząd informuje, że czwartym kwartale pozytywny wpływ na wyniki grupy miały spadające ceny głównych surowców strategicznych (PVC, DOP, LLDPE, PET). W całym roku nie wpłynęły one jednak znacząco na poziom uzyskiwanych wyników. Za to poziom marż w grupie był zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym ubiegłym roku, wyraźnie wyższy niż w rok wcześniej.

Ergis szczególnie zadowolony może być z rosnącej sprzedaży opakowań drukowanych (+ 4,3 proc.), twardych foli opakowaniowych (+2,5 proc.) oraz podstałej sprzedaży (+17,1 proc.). Spadły natomiast przychody z produkcji opakowań przemysłowych (- 6,9 proc.) oraz foli miękkich PVC (- 2,5 proc.).

Zarząd tłumaczy, że spadek w grupie opakowań przemysłowych dotyczy głównie folii stretch (o 7 proc.). Jest on rezultatem zmiany struktury sprzedaży, polegającej na zastępowaniu tradycyjnej foli stretch folią nanoErgis oraz ograniczenia mocy produkcyjnych w pierwszych dwóch miesiącach 2014 r., co miało miejsce w związku z wymianą linii produkcyjnych.

- Spadek w grupie folii miękkich PVC dotyczy folii izolacyjnych i wynika z wysokiej sprzedaży w 2013 roku, będącej po części efektem realizacji jednorazowego kontraktu. Wzrost w grupie „pozostała sprzedaż" dotyczy granulatów i jest efektem powrotu do wcześniej osiąganych wartości sprzedaży tego asortymentu – napisała spółka w opublikowanym raporcie kwartalnym.

W ocenie zarządu Ergisu czynnikiem, mogącym mieć istotny wpływ na realizowane w przyszłości wyniki, będzie sytuacja ekonomiczna w krajach Unii Europejskiej oraz w Rosji i na Ukrainie. Na wyniki wpływać będzie również cena euro. Wyższy kurs oznacza zwyżkę cen, zarówno zakupu surowców, jak i sprzedawanych na eksport wyrobów, co powinno zwiększać uszykowaną marżę i zyski. Jeśli kurs euro spadnie sytuacja może być odwrotna.

Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Biznes
Umowa USA-Wielka Brytania gotowa. UE zniecierpliwiona. Nowy papież z Ameryki
Biznes
Cyfrowa rewolucja w samorządach
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem