Jak podaje najnowszy raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżowej firmy analitycznej JMK, ostatni miesiąc był już trzecim z rzędy, gdy rynek słabnie. Na szczęście dane pokazują, że spadek jest coraz mniejszy – w lipcu wynosił prawie 49 proc. (zarejestrowano o 87 autobusów mniej niż rok wcześniej) a w sierpniu skurczył się do niecałych 20 proc. (rejestracje mniejsze o 28 sztuk w ujęciu rocznym).

- To oznacza, że zapoczątkowany w lipcu negatywny trend spłaszcza się i zgodnie z jego dynamiką w kolejnym miesiącu rynek może odnotować już dodatni rezultat – prognozują PZPM i JKM.

Na spadkowym trendzie ostatniego miesiąca zaważyła gorsza sprzedaż w segmencie autobusów miejskich, gdzie – jak zauważają analitycy PZPM i JMK – brakuje większych kontraktów. Okazuje się jednak, że w innych kategoriach koniunktura nie jest wcale taka zła. Duzy wzrost popytu odnotował segment autobusów międzymiastowych, gdzie sprzedano 7 pojazdów, podczas gdy rok wcześniej zaledwie 2. Wzrost sprzedaży odnotował także segment Mini ze sprzedażą 48 sztuk, co jest wynikiem lepszym niż we wrześniu ubiegłego roku o ponad 9 proc. Rynek pociągnęły w górę także autobusy turystyczne, gdzie we wrześniu zarejestrowano 4 pojazdy, a rok wcześniej o jeden mniej.

W czasie dziewięciu miesięcy tego roku liderem sprzedaży jest segment Mini, w którym rejestracje sięgnęły 506 sztuk, o 22,5 proc. więcej niż w okresie styczeń-wrzesień ubiegłego roku.

- To segment z ogromnym potencjałem. Kupującymi są w dużym stopniu prywatni przedsiębiorcy, dla których taki autobus jest rozwiązaniem najbardziej ekonomicznym - twierdzi szef JMK, Aleksander Kierecki. Atutem tego rodzaju pojazdów jest cena kilkakrotnie niższa od autobusu „normalnych" rozmiarów oraz zużycie paliwa na poziomie samochodu terenowego. Część zakupów jest wspierana przez PFRON, dotujący pojazdy przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych. Liderem w tym segmencie pozostaje marka Mercedes-Benz: od początku roku niemiecki producent sprzedał 390 minibusów osiągając udział w polskim rynku na poziomie 77 proc. Na drugim miejscu znalazł się Ford (75 rejestracji), na kolejnych Volkswagen, Renault i Opel.

W segmencie miejskim w ciągu trzech kwartałów zarejestrowano 406 pojazdów, o 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Najwięcej nowych autobusów miejskich trafiło do Warszawy, która na początku roku odebrała gazowe Solbusy, a potem 10 elektrycznych egzemplarzy Solaris Urbino 12 oraz krótkie Autosany. Drugie miejsce ma Wrocław, gdzie prywatna firma inwestuje w pojazdy MAN i Solaris. Kolejne pozycję w rankingu mają Tychy oraz Gdynia. Liderem w miejskim segmencie cały czas jest Solaris z udziałem prawie 36 proc. Na drugim miejscu uplasowała się marka MAN, na trzecim czeski SOR.

Sytuacja znacząco poprawiła się w grupie pojazdów turystycznych. Od stycznia zarejestrowano 247 autokarów, o prawie jedną czwarta więcej niż rok temu. To najlepszy wynik od 6 lat. Liderem marek jest Setra, następnie Mercedes-Benz i Scania.

Na minusie znalazła się natomiast kategoria autobusów międzymiastowych, gdzie od stycznia do września zarejestrowano 74 pojazdy, o prawie 12 proc,, mniej niż w tym samym czasie ubiegłego roku.