Brytyjczycy kupują auta, ale nie Volkswageny

W listopadzie sprzedaż nowych samochodów w W. Brytanii wzrosła po spadku w październiku, a Volkswagen zanotował spadek o 20 proc.

Aktualizacja: 06.12.2015 14:38 Publikacja: 06.12.2015 14:19

Brytyjczycy kupują auta, ale nie Volkswageny

Foto: Bloomberg

Na drugim co do wielkości rynku europejskim łącznie sprzedano 178 876 pojazdów, o 3,8 proc. więcej niż rok temu, po spadku o 1,1 proc. w październiku. Główny ekonomista w Pantheon Macroeconomics, Samuel Tombs uznał, że listopadową sprzedaż zwiększyły decyzje niektórych konsumentów o odroczeniu zakupów z października, gdy skandal w Volkswagenie z emisjami spalin był na czołówkach środków przekazu.

Najnowsze dane ogłoszone przez organizację producentów i dealerów CMMT wskazują, że marka VW zanotowała spadek sprzedaży o 20 proc., podobnie jak w Stanach. Pojazdy masowe Seata i Skody sprzedawały się gorzej o 24 i 11 proc. W segmencie luksusowym Audi odczuł mniejszy spadek tracąc 4 proc.

Przewodniczący europejskiej organizacji producentów, zarazem prezes Renaulta-Nissana, Carlos Ghosn uznał, jednak, że skandal z emisjami miał dotąd niewielki wpływ na rynek w Europie. — Dotychczas nie ma niczego oczywistego w danych statystycznych pochodzących z rynku. Na ocenę prawdziwego wpływu trzeba będzie poczekać kilak miesięcy, pewnie do stycznia, lutego, o ile pojawi się w ogóle — stwierdził.

Z danych SMMT wynika, że w październiku VW, także Ford i Vauxhall zmniejszyły sprzedaż, co wpłynęło na spadek całego rynku, natomiast w listopadzie Vauxhall mocno odbił się osiągając wzrost o 26 proc. dzięki powodzeniu najnowszej wersji Astry z Gliwic.

Zdaniem analityków skandal z emisjami diesli przyspieszy zapewne odchodzenie klientów od tego rodzaju napędu, co już ma miejsce i zwiększy popyt na małe silniki benzynowe i pojazdy hybrydowe. WHO uznała w 2012 r. silniki wysokoprężne za rakotwórcze, w wielu krajach Europy przystąpiono już do korygowania zachęt w skali krajowej i lokalnej, aby zniechęcać do kupowania diesli.

Najbardziej narażone na te zmiany są PSA Peugeot Citroen, Renault i Fiat, które bardzo zależą od sprzedały małych samochodów z silnikami wysokoprężnymi i zostają w tyle za Japończykami, a nawet za Volkswagenem, w zakresie technologii plug-in.

Brytyjskie dane wskazują, że w listopadzie sprzedaż samochodów z dieslami, silnikami benzynowymi i pojazdów na paliwo alternatywne (AFV) wzrosła we wszystkich kategoriach, ale najbardziej, bo o 8,6 proc. w tej ostatniej, głównie hybryd plug-in i aut elektrycznych.

Z najnowszych danych ACEA wynika, że w październiku sprzedaż VW w Europie zmalała o 0,8 proc., natomiast wszystkich marek wzrosła o 2,7 proc. Dostawy pojazdów następują zwykle w kilka tygodni po decyzji o ich kupieniu, co oznacza, że w danych za październik nie uwzględniono w pełni skutków problemów Volkswagena.

Na drugim co do wielkości rynku europejskim łącznie sprzedano 178 876 pojazdów, o 3,8 proc. więcej niż rok temu, po spadku o 1,1 proc. w październiku. Główny ekonomista w Pantheon Macroeconomics, Samuel Tombs uznał, że listopadową sprzedaż zwiększyły decyzje niektórych konsumentów o odroczeniu zakupów z października, gdy skandal w Volkswagenie z emisjami spalin był na czołówkach środków przekazu.

Najnowsze dane ogłoszone przez organizację producentów i dealerów CMMT wskazują, że marka VW zanotowała spadek sprzedaży o 20 proc., podobnie jak w Stanach. Pojazdy masowe Seata i Skody sprzedawały się gorzej o 24 i 11 proc. W segmencie luksusowym Audi odczuł mniejszy spadek tracąc 4 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił