Hyundai nie radzi sobie w Chinach

Po raz pierwszy od czasu kryzysu finansowego w 2007 r. spadła w Chinach sprzedaż samochodów marki Hyundai.

Publikacja: 05.01.2016 11:33

Południowokoreańska firma ujawniła, że jej dostawy do Chin skurczyły się w 2015 r. o 5,1 proc. do 1,06 mln samochodów. Przyczyną tak ostrego spadku jest utrzymujące się spowolnienie gospodarcze oraz zwrot preferencji konsumentów od klasycznych samochodów typu sedan do tanich pojazdów sportowo-użytkowych (typu SUV - Sport Utility Vehicle).

Chińczycy coraz chętniej kupują również po niewysokiej cenie samochody wyprodukowane przez lokalne firmy, zwiększając tym samym ich udział w rynku kosztem międzynarodowych korporacji.

Państwo Środka stanowi największy rynek dostawczy Hyundai, stąd spadkowa tendencja popytu jest szczególnie dotkliwa dla koncernu. Perspektywy na najbliższe miesiące również nie są zadowalające. Prezes Hyundai, Chung Mong Koo, zapowiedział w tym tygodniu, że nie oczekuje wzrostu popytu w Chinach w związku z trwającym spowolnieniem na światowych rynkach.

Grupa Hyundai przegrała w ubiegłym roku z kretesem wyścig o chińskich klientów z konkurencyjnym koncernem Toyota. Japoński producent samochodów zanotował aż 8,7-proc. wzrost sprzedaży i dostarczył do Chin w 2015 r. w sumie 1,12 mln pojazdów.

Pojazdy marki Kia, należącej do grupy Hyundai, również nie cieszyły się dużym powodzeniem w tym roku. Zdaniem Chung Mong Koo, w 2016 r. łączne dostawy samochodów marek Hyundai i Kia na całym świecie wzrosną o 1,4 proc. do 8,13 mln produktów. Jeśli prognozy prezesa obydwu firm spełnią się, będzie to najmniejszy wzrost sprzedaży produktów koncernu od 2006 r. Oprócz Chin, znacząco spadły również zyski ze sprzedaży pojazdów w Rosji i Brazylii.

Jedną z prób przełamania impasu ma być wprowadzenie w bieżącym roku do salonów nowej wersji samochodu Hyundai Sonata z napędem hybrydowym. Powstaną też dwie nowe fabryki firmy, które do 2018 r. mają zwiększyć produkcję pojazdów Hyundai w Chinach o 57 proc. Zgodnie z planem, w maju ruszy również produkcja samochodów Kia w fabryce w Meksyku, by zwiększyć sprzedaż w tym regionie, w szczególności eksport do Stanów Zjednoczonych oraz Ameryki Południowej.

- Sprzedaż w Chinach w 2016 r. powinna się poprawić dla obydwu marek samochodów dzięki cięciom podatkowym – ocenia Kim Jin Woo, analityk w firmie Korea Investment & Securities.

– Inne kwestie, na które grupa musi poświęcić szczególną uwagę w tym roku, to jak dobrze marka Genesis zostanie przyjęta na kluczowych rynkach, w tym w Stanach Zjednoczonych, oraz jak szybko firmie Kia uda się rozpocząć produkcję w Meksyku.

Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA
Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji
Biznes
Brytyjski koncern Jaguar nie planuje produkcji samochodów w USA
Biznes
Tysiące dronów Macierewicza wreszcie dolecą. MON kupuje Warmate’y