Nowy ranking stworzony przez „Forbes” odzwierciedla realną wartość firm, które zostały zbudowane za polski kapitał i przez polskich przedsiębiorców. Jak wyjaśnili autorzy, aby pokazać prawdziwą wartość polskiego biznesu, opierającego się na silnych, wartościowych przedsiębiorstwach, ranking nie opiera się na kryterium przychodowym, który najczęściej wykorzystuje się w tego typu zestawieniach. Wtedy bowiem najwyższe pozycje zajęłyby w większości duże hurtownie i sieci, np. stacji benzynowych.
Przyjęto więc inny miernik - wartość przedsiębiorstwa, którą określa się jako Enterprise Value. Dane to są łatwo dostępne w przypadku spółek giełdowych, natomiast przy wycenie pozostałych firm autorzy rankingu korzystali z pomocy doświadczonych bankierów inwestycyjnych.
Na pierwszym miejscu w rankingu znalazł się Cyfrowy Polsat, którego wartość sięgnęła 26,8 mld zł. Firma zbudowana przez Zygmunta Solorza zgromadziła w ubiegłym roku 9,8 mld zł przychodów i posiada ok. 6 mln klientów kontraktowych. To największy operator telewizji satelitarnej w Europie Środkowo-Wschodniej i piąty pod względem liczby abonentów w całej Europie.
Na drugim miejscu uplasowała się firma odzieżowa LPP. Właściciel marek Reserved, House, Cropp, Sinsay i Mohito osiągnął wartość w wysokości 8,9 mln zł. Grupa posiada w Polsce ponad 1000 sklepów, a za granicą 700. Firma Marka Piechockiego stawia obecnie na ekspansję w Niemczech, skąd chce utorować sobie drogę na światowe rynki i stać się silną konkurencją dla marek Zara i H&M.
Na podium stanęła również kolejna firma z sektora handlowego – sieć sklepów obuwniczych CCC. Wartość spółki Dariusza Miłka została wyceniona na 7,5 mln zł. Posiada 1100 sklepów w 15 krajach europejskich i ustępuje pod względem wielkości tylko Deichmannowi.