Play widzi zdrowy rynek komórkowy

Najmłodsza mobilna sieć w kraju chce dalej rosnąć m.in. dzięki usługom multimedialnym w sieci. Rozszerzy ofertę telewizji.

Aktualizacja: 23.11.2016 07:50 Publikacja: 22.11.2016 20:14

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

6,3 mld zł wyniosły w III kw. br. przychody największych sieci komórkowych w kraju. – Uważamy, że rynek telekomunikacyjny w Polsce jest zdrowy, a wszyscy operatorzy radzą sobie na nim dobrze. Zamierzamy dalej rosnąć. To był dla nas dobry kwartał – powiedział we wtorek Joergen Bang-Jensen, prezes P4, operatora sieci Play.

Najmłodsza z czterech dużych sieci mobilnych w kraju umocniła się na drugiej pozycji pod względem liczby użytkowników, ale awansowała na trzecią pod względem przychodów.

Zmiany na podium

Play zakończył III kwartał br. z 14,64 mln kart SIM, co oznacza wzrost zaledwie o 22 tys. sztuk, ale i tak jest z tego wyniku dumny. Urósł bowiem jako jedyny z dużych graczy mobilnych. Wszyscy ucierpieli przez nowe prawo (ustawę antyterrorystyczną) i odnotowali duży spadek klientów telefonii na kartę. Nie ominęło to także Playa, ale – wbrew temu, co można było sądzić po danych Głównego Urzędu Statystycznego i konkurencji – poradził sobie lepiej niż Orange czy T-Mobile. Ubyło mu w kwartał niecałe 0,35 mln kart prepaid.

– Spodziewamy się, że nadal będzie spadać liczba użytkowników, ale trudno powiedzieć, jaka będzie w przyszłym roku. Doświadczenia z innych krajów wskazują, że przychody segmentu mogą spaść o około 7 proc. – powiedział Bang-Jensen. Jego zdaniem ubytek ten zostanie łatwo wypełniony.

W samym III kw. br. użytkownicy telefonii na kartę przynieśli Play przychody o 3 proc. niższe niż rok wcześniej. Orange, Plus czy T-Mobile takich informacji nie publikują.

Dodatni wynik Play pod względem liczby klientów ogółem to efekt przyrostu w segmencie abonamentowym, w którym telekom ma już blisko 8 mln użytkowników. – Polski rynek staje się rynkiem abonamentu – ocenił Bang-Jensen.

Z kolei awans na podium pod względem przychodów zapewniła firmie liczba 1,57 mld zł. To o 13 proc. więcej niż w III kw. 2015 r. Czwarte miejsce należało tym razem do T-Mobile Polska, który odnotował 1,51 mld zł przychodów, o 1,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Te zmiany to także efekt wcześniejszego zastosowania przez Play nowych standardów rachunkowości. Z drugiej strony Orange, Plus czy T-Mobile mają inne sposoby na podniesienie przychodów z urządzeń.

Ważne smartfony

Podobnie jak konkurentom w kraju i telekomom za granicą, przychody Play rosną m.in. za sprawą sprzedaży urządzeń takich jak smartfony. I to mimo że nowi klienci rzadziej kupują je w abonamencie. – Urządzenia mobilne są w centrum naszej strategii – mówił Bang-Jensen. Prezentacja Playa pokazała, że telekom zarabia na urządzeniach końcowych kilkanaście procent. Marża brutto Playa w III kwartale to ponad 16 proc., nieco mniej niż przed rokiem.

Miliony gigabajtów

Przychody telekomów coraz bardziej zależą dziś od usługi dostępu do internetu. Jego wykorzystanie w sieciach mobilnych rośnie. Klienci Orange wykorzystali w kwartał 57 mln GB danych, Playa 96 mln GB, a grupy Cyfrowy Polsat – 128 mln.

Transfery pęcznieją m.in. za sprawą zmieniających się nawyków konsumentów, którzy mają coraz więcej smartfonów, instalują na nich aplikacje, a przede wszystkim oglądają w sieci telewizję i słuchają muzyki.

Play stawia na partnerstwa z firmami zrywającymi z tradycyjnym modelem konsumpcji takich treści. Ponad 900 tys. klientów Playa korzysta z serwisu Tidal, a – jak podał Bartosz Dobrzyński, członek zarządu P4 – z wprowadzonej w sierpniu usługi wideo Play Now skorzystały „dziesiątki tysięcy" abonentów. Dobrzyński ocenił, że wyniki usługi są zadowalające. – Użytkownicy korzystają z Play Now raczej stacjonarnie, pół na pół w sieci mobilnej i Wi-Fi – powiedział.

Zapowiedział, że do końca roku oferta telewizyjna Playa się poszerzy. Nie chciał jednak potwierdzić, czy dołączy do niej Netflix, którego oferują w kraju już UPC czy T-Mobile.

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont