Volkswagen już ma zysk

Nawet po odpisach i gigantycznych karach płaconych w Stanach Zjednoczonych za aferę spalinową, Volkswagen już jest nad kreską. A na początku roku okazało się również, że w 2016 roku sprzedał najwięcej aut na świecie — 10,3 mln, wyprzedzając Toyotę.

Publikacja: 25.02.2017 14:46

Volkswagen już ma zysk

Foto: Bloomberg

Zysk operacyjny Volkswagena wzrósł o 14 proc. w porównaniu z 2015 i wyniósł 14,6 mld euro. A jego marża zwiększyła się do 6,7 proc.

„Mimo, że musieliśmy odpisać koszty i że kryzys związany z aferą spalinową pozostaje nadal wyzwaniem, możemy spokojnie powiedzieć, że jesteśmy zadowoleni z zeszłorocznych wyników grupy "— napisał w oświadczeniu wiceprezes VW ds. finansowych, Frank Witter. Firma odpisała na kolejne koszty afery 4,4 mld euro w ostatnim kwartale 2016. Witter nie ukrywał, że osiągnięcie takiego wyniku wymusiło na Grupie ogromną dyscyplinę finansową we wszystkich markach należących do VW.

W Stanach Zjednoczonych organizacje konsumenckie i sądy są bezlitosne w przypadkach, kiedy jakaś firma dopuszcza się nieprawidłowości, więc VW musiał zapłacić potężne kary. W krajach UE takich przepisów nie ma i producent jest zobowiązany jedynie do ogłoszenia akcji przywoławczej i dokonania niezbędnych napraw.

Grupa Volkswagena zamierza też zapłacić dywidendę w wysokości 2,06 euro na każdą akcję uprzywilejowaną i 2 euro za każdą akcję zwykłą. To, że taka wypłata zostanie zaakceptowana na WZA jest oczywiste, skoro 90 proc. akcji z prawem głosu należy do rodziny Porsche i Piechów, rządu Dolnej Saksonii i katarskiego funduszu. Dla porównania w roku 2015, kiedy VW zanotował stratę dywidenda wyniosła odpowiednio 17 i 11 centów.

Przychody w 2016 roku wyniosły 217,3 mld euro po tym, jak sprzedaż zwiększyła się o 3,7 proc. Na ten rok zapowiadany jest wzrost sprzedaży o 4 proc. i marża zysku 6-7 proc. To skromne oczekiwania, ale i na świecie mało jest prawdopodobne, aby utrzymała się koniunktura na rynku motoryzacyjnym. W ostatnich dniach VW porozumiał się także ze stroną społeczną, a warunki ostrej restrukturyzacji zostały nieznacznie złagodzone. Ograniczone zostały również zarobki zarządu. Dyrektor generalny nie może zarobić więcej, niż 10 mln euro, zaś członek zarządu — 5 mln. To oznacza, że wypłata dla szefa operacyjnego została obcięta o 40 proc.

W tym roku akcjonariusze wyraźnie uwierzyli w Volkswagena. Notowania papierów od początku stycznia wzrosły o 6 proc. do 141,25 euro, a kapitalizacja rynkowa sięgnęła 73 mld euro.

Zysk operacyjny Volkswagena wzrósł o 14 proc. w porównaniu z 2015 i wyniósł 14,6 mld euro. A jego marża zwiększyła się do 6,7 proc.

„Mimo, że musieliśmy odpisać koszty i że kryzys związany z aferą spalinową pozostaje nadal wyzwaniem, możemy spokojnie powiedzieć, że jesteśmy zadowoleni z zeszłorocznych wyników grupy "— napisał w oświadczeniu wiceprezes VW ds. finansowych, Frank Witter. Firma odpisała na kolejne koszty afery 4,4 mld euro w ostatnim kwartale 2016. Witter nie ukrywał, że osiągnięcie takiego wyniku wymusiło na Grupie ogromną dyscyplinę finansową we wszystkich markach należących do VW.

Biznes
Dlaczego gotówka to za mało? Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Biznes
Ponad 16 mld dol. w kontraktach zbrojeniowych w Korei Południowej. Czy są zagrożone?
Biznes
Największy kupiec broni z Rosji rezygnuje z zakupów u Putina
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Szpitale w tarapatach – długi i opóźnienia w leczeniu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Wiceprezes Grupy Elektrolux: Nastroje w AGD wciąż kiepskie, ale spodziewamy się odbicia
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska