Rząd jeszcze nie zdecydował, czy realizację wartego ponad 10 mld zł największego programu modernizacyjnego Marynarki Wojennej o kryptonimie Orka powierzy ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), francuskiej korporacji stoczniowej Naval Group (d. DCNS) czy też skłoni się do oferty szwedzkiego Saaba. Siły morskie RP chcą jeszcze w tej dekadzie pozyskać co najmniej trzy okręty podwodne o klasycznym napędzie, uzbrojone w rakiety manewrujące.
Niemcy (i ich okręty U-214 i U-12 CD) uważani są za faworyta w polskim zbrojeniowym wyścigu. Teraz TKMS ujawnił prawdziwą wunderwaffe w starciu o okrętowe zamówienia.
Koncern z Kilonii zapowiada, że jest zainteresowany wybudowaniem w Szczecinie kompletnej linii technologicznej produkcji U-bootów i i wyszkoleniem załogi. – Wszystkie okręty zamawiane przez nas byłyby od początku produkowane w Polsce – zapewnia Philipp Schön, dyrektor ds. handlowych TKMS.
Szczecińska lokalizacja przyszłej firmy jest nieprzypadkowa. Niemiecki producent ocenił, że aktywa państwowej Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) w Zachodniopomorskiem ze względów logistycznych nadawałyby się idealnie do współpracy z kompleksem stoczniowym w Kilonii. Dyrektor Schön podkreśla, że utworzenie nowej stoczni w Szczecinie to niejedyna rozważana opcja: w grę wchodzi zaadaptowanie do podwodnych technologii istniejącej Stoczni Remontowej Gryfia (dziś w grupie PGZ), ale też innej wskazanej przez polskie władze firmy okrętowej z Wybrzeża.
W oczekiwaniu na wybór przez polskie MON przyszłego dostawcy okrętów podwodnych TKMS analizuje z przedstawicielami PGZ różne modele finansowania stoczniowych inwestycji.