Mniej państwa w Renault

Skarb państwa Francji sprzedał 4,73 proc. udziałów, które kupił w 2015 r. inkasując 1,2 mld euro, z zarobkiem 55 mln. Nadal jest największym udziałowcem z 15,01 proc.

Aktualizacja: 05.11.2017 11:37 Publikacja: 05.11.2017 11:06

Mniej państwa w Renault

Foto: Bloomberg

„Operacja jest strategicznym sukcesem osiągniętym w korzystnych warunkach, bo skarb państwa notuje dodatkowy przychód 55 mln euro" — oświadczył minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire.

Rząd kupił te 4,73 proc., aby zapewnić sobie podwójne prawo głosu podczas WZA pod koniec kwietnia 2015, kiedy inni akcjonariusze chcieli odrzucić to prawo związane z tzw. ustawą Florange dla inwestorów długoterminowych. Przeciwko podwójnemu prawu głosu był także prezes Carlos Ghosn. Decyzja o kupnie pakietu doprowadził do kryzysu w stosunkach firmy z największym udziałowcem, skarbem państwa, mimo że obiecał wrócić do poprzedniego stanu posiadania, gdy pojawią się odpowiednie warunki rynkowe.

8 kwietnia 2015 państwo kupiło 14 mln akcji Renaulta za 1,258 mld euro — według dokumentu Senatu do projektu ustawy budżetowej na 2016 r. Teraz wystawiono je na sprzedaż, Renault potwierdził odkupienie 10 proc. z przeznaczeniem ich na dodatkowe premie dla obecnych i dawnych pracowników, resztę przeznaczono dla inwestorów instytucjonalnych w ramach przyspieszonej procedury składania zamówień. Przychody brutto z tej operacji wyniosły 1,2124 mld euro, bo akcje utraciły 1,93 proc. wartości od 8 kwietnia 2015, a spodziewana cesja całego pakietu też wpłynęła na bessę

Cesja stanowi część rządowego programu ogłoszonego w lipcu sprzedaży za 10 mld euro udziałów w spółkach skarbu państwa, aby uzyskać środki na finansowanie innowacji. „Produkt z tej operacji zasili fundusz na innowacje zgodnie z życzeniem prezydenta republiki"— dodał minister Le Maire. W wrześniu skarb państwa sprzedał za 1,53 mld euro 4,5 proc. w producencie i dystrybutorze prądu i gazu Engie.

Operacja sprzyja zakończeniu kryzysu z 2015 r., ale w niewielkim stopniu rozwiązuje poczucie strategicznego impasu co do przyszłego kształtu sojuszu Renaulta z Nissanem i z nowym partnerem Mitsubishi. Ghosn, który skończy 64 lata przed wygaśnięciem w 2018 r. jego kontraktu prezesa, twierdził, że firmy te są gotowe do zacieśnienia powiązań kapitałowych, ale nie pozwala na to rząd francuski. — W dniu kiedy rząd postanowi wyjść, wszystko będzie otwarte i mogę zapewnić, że nie zajmie to dużo czasu — powiedział w lutym.

Obiecana sprzedaż pakietu opóźniała się, bo akcje Renaulta słabo spisywały się, a rząd nie chciał stracić pieniędzy podatników na swe interwencjonistyczne działania. Minister Le Maire przyznał, że trudno było pozbyć się tego pakietu. Zarobek na nim wziął się z zaliczenia dywidendy, co pokryło koszty odsprzedaży opcji kupionych w 2015 r., ale nie wykorzystanych.

Sprzedaż tego pakietu złagodzi też napięcia między rządem i prezesem Ghosnem. „Spodziewamy się, zostanie pozytywnie przyjęta na rynku i mamy nadzieję, że świadczy o szerszej intencji rządu odgrywania mniej inwazyjnej roli w tej firmie" — stwierdzili analitycy z firmy brokerskiej Evercore.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca