Bank Pocztowy potroił swoje zyski

Bank Pocztowy zanotował w 2022 r. najlepsze wyniki finansowe w swojej historii – podał bank. Zysk netto wyniósł 105 mln zł i był wyższy o 74 mln zł, tj. o 238,4 proc. w porównaniu do 2021 r.

Publikacja: 06.03.2023 17:31

Bank Pocztowy potroił swoje zyski

Foto: materiały prasowe

- Tak dobre wyniki Banku Pocztowego to efekt wielu czynników - wysokiego poziomu stóp procentowych NBP, zakończonych przez nas z sukcesem działań służących przywróceniu stabilności finansowej Banku w ramach planu naprawy, wypracowania mechanizmów przyczyniających się do poprawy w zakresie rentowności i kosztów, czy w końcu tak ważnego wzrostu efektywności naszej sieci sprzedaży – komentuje cytowany w komunikacie Jakub Słupiński, prezes zarządu Banku Pocztowego.

- Było to możliwe pomimo wprowadzenia tzw. wakacji kredytowych oraz rozpoczętego procesu wyrównywania poziomu wynagrodzeń w banku do poziomu obserwowanego w sektorze. Nasze dobre wyniki pokazują również, że dzięki przeprowadzonym zmianom, ale także wprowadzanym nowym produktom, Bank Pocztowy może być coraz silniejszym graczem na rynku. Kontynuacja Planu Naprawy i dokapitalizowanie banku, niezależnie od szybkiej obecnie akumulacji zysku, ma na celu trwałe podniesienie wskaźników powyżej wymogów regulacyjnych. Po dokapitalizowaniu i określeniu docelowej struktury właścicielskiej, przygotowanie nowej strategii biznesowej na kolejne lata da podstawę do dalszego rozwoju – ocenia Słupiński

Na zmianę wyniku finansowego w 2022 r. istotnie wpłynął wzrost wyniku z tytułu odsetek, który w 2022 r. wyniósł 410,3 mln zł i był wyższy o 205,5 mln zł (100 proc.) niż w 2021 r. Wzrost wyniku odsetkowego nastąpił m.in w efekcie wzrostu stóp procentowych w 2022 r., co przełożyło się na wzrost przychodów odsetkowych o 268,3 mln zł, a także kosztów odsetkowych o 62,7 mln zł.

Na wygenerowane wyniki wpływ miało także obniżenie kosztów odpisów na straty kredytowe od aktywów finansowych niewycenianych w wartości godziwej przez wynik finansowy, a także wynik na pozostałych przychodach i kosztach operacyjnych, który w porównaniu do 2021 r. był wyższy o 11 mln zł. Bank odnotował wzrost kosztów działania o 38,1 mln zł, tj. o 18,5 proc., w efekcie wyższych kosztów eksploatacyjnych oraz kosztów osobowych o 19,7 proc., w wyniku wzrostu wynagrodzeń.

W 2022 r. Bank zanotował wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) na poziomie 30,66 proc. i był on o 24,55 p.p. wyższy niż na koniec 2021 r, o czym zadecydował wzrost zysku netto przy jednoczesnym spadku wartości kapitałów własnych Banku wynikającym z ujemnej wyceny wartości portfela papierów wartościowych wycenianych do wartości godziwej.

Istotny wzrost dochodów o 72,1 proc. r/r przy odnotowanym wzroście kosztów działania, przełożył się na zdecydowanie lepszą relację koszty/dochody (C/I). Na koniec 2022 r. wskaźnik C/I dla wyniósł 52,2 proc. i był niższy o 23,6 p.p. w porównaniu do końca 2021 r.

Bank chwali się, że w 2022 r. bank pozyskał 44,3 tys. nowych klientów detalicznych, a ich liczba wzrosła do 748,4 tys. Liczba klientów klientów instytucjonalnych sięgnęła 28 tys.

Banki
Szwajcaria nie chce powtórki z bankructwa Credit Suisse
Banki
EBOR wyszedł zdecydowanie spod kreski w 2023 roku
Banki
Kredyty nadal po staremu. Rząd chce dalej analizować alternatywę dla WIBOR-u
Banki
Zadżumiony biznes z Rosją dzięki USA. Światowe banki odmawiają obsługi
Banki
Rekordowo wysokie dywidendy w sektorze bankowym