Reklama

Kredyty detaliczne nadal wiodą prym

Udział kredytów dla firm w sektorze bankowym sięga 35 proc. i na razie nie zanosi się na jego istotny wzrost.

Publikacja: 02.04.2017 19:54

Kredyty detaliczne w polskich bankach są warte 660 mld zł (z czego 400 mld zł to hipoteki). Oznacza to aż 65,3 proc. udziału w rynku. Kredyty dla przedsiębiorstw stanowią 34,1 proc. portfela sektora (są warte 345 mld zł). W ostatnich siedmiu latach udziały te zmieniały się tylko symbolicznie – na koniec 2010 r. było to odpowiednio 64,9 proc. i 34,6 proc.

Rok 2016 nie przyniósł przełomu w zakresie wzrostu wartości portfela kredytów dla przedsiębiorstw – wyniósł 5,4 proc. (to tempo równe średniorocznemu wzrostowi tego portfela z poprzednich pięciu lat i podobne do tempa wzrostu całego portfela kredytowego sektora w 2016 r.). Z giełdowych banków najszybciej wartość kredytów dla firm zwiększył Alior – o 23 proc. – choć pomaga mu wciąż dość niewielka skala w porównaniu z bankami z pierwszej piątki. O 9 proc. portfel ten zwiększył ING Bank Śląski, o 8 proc. BZ WBK, zaś BGŻ BNP Paribas o 6 proc. W ujęciu nominalnym największy przyrost portfela kredytów dla przedsiębiorstw zanotowali ING BSK (3,9 mld zł), BZ WBK (3,6 mld zł) i Alior (3,1 mld zł). Wzrost kredytów dla przedsiębiorstw w całym sektorze bankowym i poszczególnych instytucjach byłby wyższy, gdyby nie spadek inwestycji wśród największych firm, bo małe i średnie nadal dużo inwestowały.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Banki
Ministerstwo Finansów podniesie podatek dla banków o ponad 50 proc.
Banki
PKO BP liczy na dwucyfrowy wzrost inwestycji w drugiej połowie roku
Banki
PKO BP zarobił więcej od oczekiwań i pobił swój rekord
Banki
BNP Paribas zaskoczył rynek. Kwartalny zysk blisko rekordu
Banki
Powrót Fannie i Freddie na giełdę? Prywatyzacyjne plany Trumpa
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama