Reklama

Banki: nowe kontrole klientów

Konsekwencje międzynarodowego kryzysu finansowego. Banki częściej pytają pracodawców o zatrudnienie i wysokość zarobków swoich klientów

Publikacja: 21.07.2008 01:45

Banki: nowe kontrole klientów

Foto: Rzeczpospolita

– W kontekście kryzysu w USA i niepokojących informacji z Europy, udzielanie ryzykownych kredytów może być niebezpieczne dla gospodarki. Dlatego banki zabezpieczają się przed udzielaniem kredytów o podwyższonym ryzyku – mówi Dominik Skrzycki, naczelnik planów finansowych w MultiBanku.

Bankowcy coraz skrupulatniej sprawdzają kredytobiorców. Proces ten zaczyna wykraczać poza dotychczasowe praktyki usprawniania jedynie procedury kredytowej. Coraz bardziej polskie instytucje uzależniają koszt kredytu od ryzyka w danej grupie klientów.

Sprawdzają np. czy informacje o zatrudnieniu i zarobkach są zgodne z rzeczywistością i potwierdzają to często telefonicznie. To kontrowersyjny sposób, ponieważ rodzi ryzyko, że te dane trafią do osoby nieuprawnionej. Bankowcy tłumaczą, że odbywa się to za zgodą klienta.

– W momencie składania wniosku o produkt kredytowy klient wyraża zgodę na dokonanie weryfikacji danych bezpośrednio u pracodawcy. Najczęściej sprawdzenie informacji odbywa się telefonicznie – tłumaczy Monika Floriańczyk z PKO BP. Banki sprawdzają też, czy dana firma prowadzi działalność.

Małgorzata Kałużyńska-Jasak z Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych dodaje, że pracodawca może udzielić takich informacji, tylko wówczas, gdy jest 100-procentowa gwarancja, że trafiają do osoby uprawnionej.

Reklama
Reklama

Okazuje się, że większość pracodawców, zwłaszcza w dużych firmach nie chce brać na siebie ryzyka i nie udziela informacji. – Odmowa potwierdzenia danych zdarza się najczęściej w dużych korporacjach, a także urzędach skarbowych oraz ZUS – przyznaje Anna Kula z Eurobanku. W wielu przypadkach to klient uprzedza pracodawcę, iż przedstawiciel banku może dzwonić i prosić o potwierdzenie danych. Gdy pracodawca odmówi, nie oznacza to odmowy udzielenia kredytu. Banki proszą wtedy np. o umowę o pracę i PIT za ubiegły rok lub historię rachunku bankowego.

– W kontekście kryzysu w USA i niepokojących informacji z Europy, udzielanie ryzykownych kredytów może być niebezpieczne dla gospodarki. Dlatego banki zabezpieczają się przed udzielaniem kredytów o podwyższonym ryzyku – mówi Dominik Skrzycki, naczelnik planów finansowych w MultiBanku.

Bankowcy coraz skrupulatniej sprawdzają kredytobiorców. Proces ten zaczyna wykraczać poza dotychczasowe praktyki usprawniania jedynie procedury kredytowej. Coraz bardziej polskie instytucje uzależniają koszt kredytu od ryzyka w danej grupie klientów.

Reklama
Banki
ING Bank Śląski z dużym zyskiem i rekordem w hipotekach
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Banki
Wyniki mBanku nieco rozczarowały. Ale są i tak wyjątkowe dobre
Banki
Bank Pekao z rekordowym zyskiem w III kwartale. Pomaga wzrost kredytów
Banki
Masowe zwolnienia w największym banku Rosji. Pracę straci 13,5 tysiąca ludzi
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Banki
Santander BP poprawia wynik i szykuje się do przejęcia przez Erste
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama