Blisko 12 mln Polaków korzysta z bankowości internetowej

Już niemal 12 mln osób dokonuje operacji bankowych przez Internet. Tylko od kwietnia do czerwca ta grupa wzrosła o ponad 0,5 mln ludzi.

Publikacja: 27.09.2013 07:53

Blisko 12 mln Polaków korzysta z bankowości internetowej

Foto: Bloomberg

Na koniec czerwca tego roku liczba użytkowników e-bankowości wynosiła 11,97 mln osób. Było to o ponad 1,2 mln więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost w ciągu 12 miesięcy o 11,5 proc.

Gonimy najlepszych

Umowy umożliwiające zdalną obsługę kont ma znacznie więcej osób – prawie 21,2 miliona użytkowników – wynika z danych Związku Banków Polskich po drugim kwartale tego roku. Ale prawie połowa z nich nie korzysta z tej możliwości.

Pomimo tego, że coraz chętniej zamiast w bankowych okienkach swoje podstawowe płatności i operacje finansowe załatwiamy przed ekranem komputera, to wciąż daleko nam do internetowych prymusów. W Europie najwięcej użytkowników bankowości internetowej wśród osób powyżej 16. roku życia jest w Finlandii, Szwecji i Danii – wynika z danych Eurostatu.

W Polsce ten odsetek wynosi 32 proc. Jesteśmy więc poniżej średniej europejskiej, ale szybko nadganiamy dystans, bo o ile od 2004 r. średnio w UE ten odsetek wzrósł z 16 proc. do 40 proc., to w Polsce z zaledwie 4 proc. do 32 proc.

Internet bardziej dostępny

– Pamiętajmy, że bankowość internetowa to tylko część większego zjawiska, jakim jest popularyzacja Internetu. Według badań CBOS z czerwca br., w całej poprzedniej dekadzie Internet rozwijał się bardzo dynamicznie. W roku 2002 korzystała z niego niespełna jedna piąta Polaków (17 proc.), a w 2010 – już ponad połowa (51 proc.). Obecnie aktywnie używa go prawie 2/3 społeczeństwa – mówi Paweł Kucharski, dyrektor ds. marketingu i rozwoju bankowości detalicznej mBanku.

Podkreśla, że z tej perspektywy popularność bankowości internetowej już nie dziwi. – Na pierwszym miejscu postawiłbym wygodę korzystania z usług. Dostępność finansów przez 24 godziny na dobę to już standard, od którego nie ma odwrotu – dodaje  Kucharski.

Wszystkie instytucje mocno zachęcają klientów, by zamiast w oddziałach większość operacji finansowych przeprowadzali w sieci, coraz częściej także wykorzystując bankowość mobilną w telefonach komórkowych i tabletach.

– Zachętą są z pewnością przede wszystkim dużo niższe koszty dokonywania płatności. Od wprowadzenia przez bank w 2011 r. nowej oferty rachunków osobistych klient, decydując się na produkt bankowy, od razu otrzymuje aktywny kanał dostępu do bankowości elektronicznej iPKO. To spowodowało, że odnotowujemy wzrost liczby osób aktywnie korzystających z bankowości internetowej – mówi Michał Pierzgalski, dyrektor departamentu sprzedaży i serwisów internetowych PKO BP. W tym największym polskim banku 48 proc. posiadaczy kont co najmniej raz w miesiącu loguje się do rachunku przez Internet.

Coraz więcej funkcji

W ING BSK, który od kilku lat mocno promuje dostęp do bankowości za pomocą kanałów zdalnych, już 77 proc. nowo pozyskiwanych klientów aktywnie korzysta z bankowości internetowej.

– Zachęcamy do korzystania z bankowości internetowej m.in. wprowadzając nowe usługi lub rozszerzając funkcje systemu. Przykładem są produkty, które oferujemy w Internecie bez konieczności wizyty w oddziale – pożyczkę gotówkową, otwarcie konta oraz oczywiście produkty oszczędnościowe – mówi Szymon Mitoraj, dyrektor departamentu bankowości internetowej i mobilnej w ING BSK.

Okazuje się jednocześnie, że po pierwszych ostrożnych próbach nowi użytkownicy szybko przekonują się do możliwości, jakie daje im e- bankowość.

– Im dłużej dany użytkownik korzysta z Internetu, tym bardziej się do niego przekonuje – standardowo mniej zaawansowani użytkownicy sieci najpierw tylko logują się i sprawdzają saldo, potem zaczynają korzystać z prostszych operacji typu przelew, a kończą na coraz bardziej skomplikowanych, jak np. wnioskowanie o produkty kredytowe – mówi Ricardo Campos, dyrektor departamentu bankowości elektronicznej w Banku Millennium.     —a.sł.

Młodzi przodują w sieci

Wśród posiadaczy kont osobistych dostęp do bankowości internetowej najczęściej mają osoby w wieku 18–34 lata (84–86 proc.) – wynika z raportu „Zwyczaje płatnicze Polaków". Dostęp do tej funkcji mają prawie wszyscy uczniowie i studenci, którzy mają konto osobiste, oraz specjaliści i technicy. Z drugiej strony zaledwie co trzeci emeryt, rencista i rolnik posiadający rachunek deklarował, że ma bankowość internetową. Najważniejszymi przyczynami niekorzystania z operacji w sieci jest brak komputera, brak Internetu lub brak umiejętności.

Na koniec czerwca tego roku liczba użytkowników e-bankowości wynosiła 11,97 mln osób. Było to o ponad 1,2 mln więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost w ciągu 12 miesięcy o 11,5 proc.

Gonimy najlepszych

Pozostało 94% artykułu
Banki
Ludwik Kotecki, RPP: Adam Glapiński złamał naszą dżentelmeńską umowę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Banki
Były prezes państwowego banku chińskiego idzie do więzienia
Banki
Kolejna awaria w największym polskim banku w ciągu dwóch dni
Banki
Bank centralny Rosji wspomaga wojnę Putina
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
Click to Pay podbija polski rynek - Mastercard rozszerza nowy standard płatności kartą w internecie