fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Rpkom

Polski rynek telefonii i płatnej telewizji urośnie o 4,9 proc.

48,9 mld zł - o 4,9 proc. więcej niż w 2011 r. - wyniesie tegoroczna wartość rynku telewizyjno-telekomunikacyjnego w Polsce – szacuje firma doradcza Audytel. W ubiegłym roku rynek ten osiągnął wedle Audytela wartość 46,6 mld zł.
Zdaniem Audytela w 2012 r. przychody sieci kablowych i platform satelitarnych po raz pierwszy zrównają się z wpływami ze sprzedaży telekomunikacyjnych usług stacjonarnych. - Wydaje się, że telefonia stacjonarna spada praktycznie bez dna – mówi Grzegorz Bernatek, analityk Audytela.
Nie jest to wina technologii.  - Nie sprawdził się mit, że miedziana sieć operatorom do niczego się przyda. Dzięki skracaniu pętli abonenckiej operatorzy mogą osiągnąć prędkość przesyłu 200 Mb/s. Ponadto, dzięki wykorzystaniu technologii IP, usługa może być zaoferowana taniej  - mówi Bernatek.
W 2012 r. zdaniem Audytela rynek urośnie głównie dzięki klientom indywidualnym, w tym kibicom, którzy wygenerują większy ruch w sieciach transmisji danych. Firma spodziewa się, że Euro 2012 r. przyniesie operatorom kilkaset milionów złotych.
2013 r. przyniesie nowe otwarcie rynkowi sieci komórkowych, po tym, jak zmienią się stawki MTR. Audytel zakłada, że będą wynosić kilka groszy, choć nie wyklucza pojawienia się też innego sposobu rozliczeń między operatorami komórkowymi.
Do barier rozwoju rynku w Polsce Audytel zalicza: słabą pod względem zasięgu sieć dostępowa i niewielką penetrację zakończeń sieci światłowodowych (w woj. łódzkim 93 proc. obszaru nie ma żadnych zakończeń światłowodowych), opóźnienie cyfryzacji telewizji naziemnje (z jednej strony stymulej to przychody płatnej telewizji, ale z drugiej opóźnia uwolnienie dywidendy cyfrowej) oraz barierę popytową, czy nieuwolnione częstotliwości LTE. - Jesteśmy przed głównym rozdaniem LTE – mówi Bernatek.
Źródło: rpkom.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA