fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Styl życia

Kobiety wolą męskie auta

Brytyjki wybrały najlepsze ich zdaniem samochody
Istnieje pewien stereotyp: kobiety lubią auta małe, bo łatwiej je zaparkować, z tzw. bajerami, bo są jak biżuteria, atrakcyjne – gdyż kształt i kolor są dla nich ważniejsze niż to, ile koni mają pod maską. Tylko ostatni osąd jest prawdziwy. Choć nie do końca.
Nie ma co prawda w Polsce informacji na temat tego, jakie samochody (i ile) kupują kobiety. Piotr Gronkiewicz z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR powiedział „Rz”, że jak dotąd nikt nie pokusił się o podzielenie klientów rynku motoryzacyjnego według płci. – To dane nie do zdobycia – zapewniał. Nie znaczy to, że świadomości istnienia klienta płci żeńskiej nie ma. Wiele firm motoryzacyjnych kieruje ostatnio przekaz reklamowy właśnie do żeńskiego segmentu. Tak było ze Smartem, który pokazywał swój dwudrzwiowy samochodzik w towarzystwie atrakcyjnej brunetki z bobasem na ręku. Tak było też w przypadku Skody, która reklamowała pięciodrzwiową Fabię wraz marką odzieżową Monnari (auto wyróżnia się spośród innych przede wszystkim tym, że ma aplikacje na karoserii). Firma Toyota wprost mówi, że ich niewielki gabarytowo, zgrabny model Yaris to samochód „typowo kobiecy”, a Mitsubishi wypuścił w listopadzie Colta Zen – według producenta auto dla kobiet, bo od zwykłego kompaktowego Colta różni się m.in. tym, że ma srebrne elementy wykończenia wnętrza, ozdobną listwę bagażnika, dywaniki z logo Zen.
Co tymczasem wybierają kobiety? W Polsce na razie zainteresował się tym tylko miesięcznik „Twój Styl”, który w ubiegłym roku przeprowadził wśród swoich czytelniczek plebiscyt na najlepsze kobiece auto 2006 roku. Wybrały Toyotę RAV 4. Duży, solidny, terenowy samochód z silnikiem 2.4.Wyniki plebiscytu na najlepsze zdaniem kobiet auto roku 2007 ogłosił niedawno popularny brytyjski serwis motoryzacyjny Evecars. com. Pierwsze miejsce zdobył Volkswagen Eos. To piękny, drogi sportowy samochód (w Polsce od 100 540 zł wzwyż) typu coupé-cabriolet, z elektrycznie rozkładanym twardym dachem, dzięki czemu zaliczyć go można do tzw. 365-Days-a-Year Cabriolet. Oznacza to, że sprawdza się zarówno latem, jak i zimą. Inne samochody panie typowały pod kątem konkretnych potrzeb. I tak wśród wyróżnionych znalazł się Fiat Panda (jako fajne auto na początek) i Mini (mały, ale doskonale zaprojektowany; wypowiadały się o nim: mini to maksiflirciarz, nieustannie zaczepia, przyciąga uwagę i robi wrażenie). Nissan Qashqai („kaszkaj”) i Hyundai Santa Fe zostały wytypowane, bo to wygodne auta dla całej rodziny. Wielkiego Citroena C4 Grand Picasso umieszczono na liście jako najlepsze auto do jazdy z dziećmi, zaś BMW Serii 3 pod hasłem: stylowe auto dla szefowej (no i jeździł nim James Bond). Toyotę Prius wybrały kobiety ze względów ekologicznych. To pięciodrzwiowy hatchback, który ma hybrydowy silnik (tradycyjny silnik spalinowy jest połączony z baterią elektryczną, dzięki temu oszczędnie wykorzystuje energię). Taki samochód pali ledwie 4,2 litra benzyny na 100 km i emituje mniej spalin. Za najseksowniejsze auto debiutujące na rynku w roku 2007 uznały Audi R8, zaś o Fiacie 500 (stylistycznie nawiązuje do legendarnej „500” z 1957 r.) powiedziały, że będzie w przyszłości absolutnym przebojem rynkowym. I miały rację, samochodzik od czasu premiery rynkowej zdobył już wiele nagród, w tym nadawany z wyprzedzeniem tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2008 (w Tychach są zmuszeni zwiększyć jego produkcję – red.). Ciekawe wnioski płyną z wyników plebiscytu Evecars. com. Samochody typowane przez kobiety mają tylko jedną cechę wspólną – wszystkie są raczej bogate w różnego rodzaju schowki i mają pojemne bagażniki. Poza tym nie epatują ozdobami i bajerami. Co najważniejsze jednak, widać, że kobiety lubią samochody solidne. Bezpieczne i duże. Wśród dziewięciu finalistów plebiscytu tylko o dwóch autach można powiedzieć, że są małe. Firma Volvo w 2006 roku zaprezentowała w Polsce superauto dla kobiet, o zaprojektowanie którego poprosiła kobiety. Model YCC (Your Concept Car) tworzył zespół złożony z sześciu pań, posiadających doświadczenie w różnych dziedzinach związanych z motoryzacją (koordynatorką ekipy inżynierów, odpowiedzialną za techniczną stronę projektu, była np. Camilla Palmertz). Kierowały się mottem: Jeśli sprostasz oczekiwaniom kobiet, przekroczysz oczekiwania mężczyzn. Są tu rozwiązania typu: gdy skrzydło drzwi otwiera się do góry, próg odchyla się w dół, ułatwiając kierowcy i pasażerom wsiadanie i wysiadanie, bez obawy o otarcie się o ubłocone nadwozie. Albo ogumienie pozwala nawet po przebiciu opony dojechać do serwisu. Ponieważ wysokość obcasów w butach może być inna każdego dnia, panie wprowadziły regulację położenia podparcia pod piętami kierowcy. Zagłówki są tu przystosowane do różnego stylu uczesania, na przykład do włosów spiętych w koński ogon. Przełącznik zmiany biegów jest przy kierownicy, dzięki czemu w miejscu tradycyjnej skrzyni biegów powstał schowek na torebkę lub laptop. YCC to także kilka rodzajów tapicerek, które można zmieniać w zależności od nastroju (lub koloru sukienki). Niestety, samochód wciąż jest wariantem studyjnym, ideą na pokaz. Ale warto się mu nadal przyglądać, ponieważ wiele zastosowanych tu rozwiązań z pewnością znajdzie się w seryjnych samochodach Volvo. -m.j.-l.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA