fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatki

Koszty uzyskania przychodu: bez PIT-8C za promocyjną sprzedaż za 1 zł

Klient, który skorzysta ze świątecznej promocji, nie musi się obawiać fiskusa
Święta za pasem, sprzedawcy kuszą atrakcyjnymi ofertami. Przykładowo osoby, które zdecydują się na podpisanie umowy z platformą cyfrową, mogą kupić za złotówkę wysokiej klasy telewizor (pisaliśmy o tym w „Rz" z 15 listopada).
Propozycja interesująca, ale czy fiskus nie dopatrzy się tutaj przychodu z nieodpłatnego (bądź częściowo odpłatnego) świadczenia?
Jego definicja jest szeroka i obejmuje wiele korzyści majątkowych. Urzędy też chętnie sięgają po dodatkowe wpływy i jak pokazuje sprawa pakietów medycznych, nie bez sukcesów.
Ministerstwo Finansów jednak uspokaja.
Zakup telewizora za 1 zł w ramach zawartej z operatorem umowy na dostarczanie usług nie prowadzi do powstania po stronie kupującego przychodu – czytamy w odpowiedzi resortu na pytanie „Rzeczpospolitej". – Umowa może bowiem w dowolny sposób kształtować warunki sprzedaży, w tym cenę.
Wydatki na świąteczne akcje promocyjne będą kosztem sprzedawcy
– Nie można rozpatrywać zakupów za symboliczną złotówkę w oderwaniu od całości transakcji – komentuje Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel. – Nikt przecież nie rozdaje cennego sprzętu za darmo, obniżki są oferowane w celu uatrakcyjnienia sprzedaży podstawowej usługi, w tym wypadku dostarczania sygnału z platformy cyfrowej.
Wartość telewizora jest wkalkulowana w cenę całej usługi, trudno więc uznać, że klient coś na tym dodatkowo zarabia. Zresztą w wielu promocyjnych ofertach wykorzystywany jest ten mechanizm, np. przy zakupie telefonów za złotówkę. Reasumując, klient nie uzyskuje przychodu, a sprzedawca nie musi mu wystawiać informacji PIT-8C – wyjaśnia ekspert.
Dodaje on, że firma organizująca promocję ma też z niej podatkowe korzyści. Otóż może zaliczyć wydatek na sprzęt do kosztów uzyskania przychodów. I to w całości, chociaż sprzedała go tylko za złotówkę.
Jest to niewątpliwie wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodów, bo akcja promocyjna ma przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć obroty firmy. Potwierdzają to interpretacje izb skarbowych wydawane w imieniu ministra finansów.
Zobacz więcej:
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA