fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Innowacje ułatwiają sukces małym firmom

Małe firmy to najwięksi pracodawcy w kraju
Rzeczpospolita
Umiejętność poruszania się w niszowych branżach, ciągły rozwój oraz postawienie na innowacje – to czynniki sukcesu najlepszych mikrofirm
Charakter właścicieli, zaangażowanie pracowników, ciągły rozwój firmy oraz poprawianie jakości usług jako najważniejszy element przewagi konkurencyjnej – są nie do przecenienia dla małych firm walczących na konkurencyjnych rynkach – wynika z raportu Pentor RI dla Fundacji Kronenberga na temat czynników wspierających sukces .
Ankietowani byli laureaci finaliści w konkursie o laur Mikroprzedsiębiorcy w poprzednich latach (2006 – 2009).
Niszowa branża, innowacyjna dziedzina, choć zapewniają sukces, to powodują inne od klasycznych problemy do pokonania. W tym roku tytuł Mikroprzedsiębiorca Roku 2010 zdobyło Centrum Badań DNA z Poznania. Równie innowacyjna jest wrocławska firma Gratis, laureat konkursu, zajmująca się wykorzystywaniem informatyki w przemyśle, medycynie czy biologii. – Przygotowujemy symulacje biomedyczne, na przykład oprogramowanie pozwalające pokazać, jak krew płynie aortą – tłumaczy Łukasz Mirosław, współwłaściciel.
Na usługi określane jako oprogramowanie do cyfrowej patologii nie ma zamówień w kraju. – Wszystkie zlecenia pochodzą z zagranicy – dodaje informatyk. Ale jego kłopotem jest to, że łatwiej udaje się firmie zdobyć granty europejskie niż w kraju. – Spotykamy się z oceną, że jesteśmy za mało innowacyjni, albo projekt jest odrzucany „ze względów merytorycznych”.
Piotr Kwieciński, szef jedynego w Polsce akredytowanego prywatnego laboratorium weterynaryjnego (VET-LAB Brudzew) na specjalistyczne badania dotyczące stad hodowlanych kur, przyznaje, że nie rozumie, dlaczego pomimo to niektóre typy analiz i badań są ustawowo zastrzeżone dla państwowych placówek: – Przecież ci sami ludzie, którzy bronią takiego status quo, po wyjściu z pracy chcą korzystać z prawa do konkurencji – mówi z żalem.
Anna Zasada, współwłaścicielka firmy CzerwonaMaszyna.pl z Krakowa (salon internetowy z luksusowym wyposażeniem wnętrz), podkreśla, że dla początkującej mikrofirmy ważne jest wyłuskanie swojej niszy. – Mnóstwo początkujących przedsiębiorców nie szuka niszy, ale stara się poprawić jakość istniejących usług czy produktów. Na konkurencyjnych, dojrzałych rynkach to jest niezwykle trudne i często kończy się porażką – tłumaczy.
– Działanie w niszy nie jest łatwe, bo często mimo oryginalności usług klienci w pierwszej kolejności rezygnują z nich w kryzysie. Im trudniejsza jest sytuacja makroekonomiczna, tym więcej wysiłku wymaga walka o klientów – mówi Monika Urbaniak ze szkoły tańca Beltane w Sosnowcu.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA