fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Koniec dyskryminacji komórek na kartę

Dziennik Wschodni/Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski
Prepaidowcy będą traktowani tak jak stali abonenci. Zyskają ochronę oraz informacje o połączeniach. Warunkiem ma być podanie danych osobowych
Co drugi polski użytkownik telefonów komórkowych jest dyskryminowany. Chodzi o tych, którzy korzystają z aparatów na kartę.
Dziś nie mają takich samych uprawnień jak posiadacze telefonów abonamentowych, którzy zawarli z operatorem umowę na piśmie o świadczenie usług. Wkrótce to się zmieni. Do Komitetu Stałego Rady Ministrów trafił projekt nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=706D85B5A8B2C38516C9902D7651815A?id=174502]ustawy – Prawo telekomunikacyjne[/link].
[srodtytul] Pechowa definicja[/srodtytul]
Wszystko rozbija się o ustawową definicję abonenta. Dziś nie obejmuje ona prepaidowców, których jest w Polsce kilkanaście milionów.
W myśl dyrektywy ramowej [b]niezawarcie z operatorem pisemnej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie może pozbawiać ich praw, które mają osoby z pisemnymi kontraktami[/b]. Chodzi głównie o prawo otrzymywania informacji o zmianach w regulaminach świadczenia usług przez operatorów, dostawania billingów, możliwości zamieszczenia nazwiska i numeru swojej komórki w książce telefonicznej, korzystania z informacji o innych numerach posiadaczy prepaidów.
[srodtytul] Swobodna decyzja [/srodtytul]
– Rozszerzenie pojęcia "abonent" na użytkowników prepaidów spowoduje, iż uzyskają oni takie same uprawnienia jak osoby, które zawarły z operatorem umowę w formie pisemnej – mówi Jędrzej Kondek, prawnik z Kancelarii Barylski, Olszewski, Brzozowski.
[b]Polskie przepisy zakwestionował Europejski Trybunał Sprawiedliwości w styczniu 2009 r. Dał nam czas na zmianę definicji do końca stycznia 2010 r. [/b]
Zgodnie z zaproponowaną przez Ministerstwo Infrastruktury nową definicją abonentem telefonicznym będzie także podmiot niebędący stroną umowy zawartej w formie pisemnej o świadczenie usług telekomunikacyjnych z ich publicznym dostawcą. Oczywiście [b]nie oznacza to, że wszyscy prepaidowcy z mocy prawa staną się abonentami. Konieczne będzie do tego przekazanie operatorowi danych osobowych.[/b]
– Będzie ono całkowicie dobrowolne – wyjaśnia Jędrzej Kondek. Dodaje, że nowe uprawnienia dotyczą też możliwości dochodzenia roszczeń odszkodowawczych za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie umowy.
– [b]Nie sądzę, aby zmiana definicji abonenta stała się na tyle atrakcyjna dla prepaidowych użytkowników, by zechcieli zrezygnować z anonimowości.[/b] Wszystko będzie zależało od ich decyzji, a nowe uprawnienia nie są na tyle istotne, by gremialnie decydowali się na nowy status abonenta – mówi Wojciech Krupa z Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.
Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, także uważa, że nowe przepisy nie zmienią praktyki.
– Uporządkują jedynie rynek. Dziś żaden abonament nie daje takich możliwości wysyłania tanich SMSów jak prepaid. Dlatego ludzie, zwłaszcza młodzi, wybierają takie telefony – zapewnia prezes.
Maciej Rogalski, prawnik TP SA, ocenia, że sama zmiana definicji nie spowoduje masowego przekazywania danych osobowych operatorom.
– Ludzie nie interesują się przysługującymi im uprawnieniami. Zwykle zaczynają o nich myśleć, gdy pojawiają się kłopoty w kontaktach z operatorami. Dopóki ich nie ma, nie widzą powodu do jakichkolwiek zmian – tłumaczy prawnik.
[ramka][b]Komentuje Magdalena Gaj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury[/b]
Wszystkim użytkownikom pre-paidów powinny przysługiwać takie same uprawnienia jak abonentom. Sam fakt zrównania kategorii odbiorców usług w przysługujących im uprawnieniach ma charakter prokonsumencki. Użytkownicy pre-paidów, którzy w wyniku nowelizacji prawa telekomunikacyjnego staną się abonentami, uzyskają nieosiągalne dziś dla nich uprawnienia do: otrzymywania nieodpłatnie cennika z umową o świadczenie usług, a także na każde żądanie; zamieszczenia danych abonenta w spisie telefonów; otrzymywania wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych; uzyskania odszkodowania m.in. za przerwę w świadczeniu przez operatora usług telekomunikacyjnych. [/ramka]
[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [mail=j.kowalski@rp.pl]j.kowalski@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA