Budżet i Podatki

Tradycja z pianką – przykład udanej prywatyzacji

Brackie piwo w czasie fermentacji - Materiały prasowe/Żywiec
materiały prasowe
Zakłady Piwowarskie w Żywcu są pierwszym w powojennej historii browarem, który został sprywatyzowany i przekształcony w spółkę akcyjną
[b][link=http://www.rp.pl/temat/132587.html]Więcej tekstów[/link] z przygotowywanego ze wsparciem Ministerstwa Skarbu Państwa dodatku PRYWATYZACJA[/b]
[b]Szczególnie polecamy:[/b] [link=http://www.rp.pl/artykul/132587,403810_Jak_Kowalski_moze_zarobic_na_prywatyzacji___poradnik.html] 1. Poradnik: Jak Kowalski może zarobić na prywatyzacji?[/link]
[link=http://www.rp.pl/artykul/132587,403804_Firmy_strategiczne__czyli_co_powinno_zostac_w_rekach_panstwa.html]2. Lista firm strategicznych, czyli co powinno zostać w rękach państwa[/link] Żywiecki browar został założony w 1856 r. przez arcyksięcia Albrechta Fryderyka Habsburga i do 1939 r. był własnością rodziny Habsburgów. W czasie drugiej wojny światowej browar przejęli i zarządzali nim Niemcy, później – w 1945 r. – przeszedł na własność Skarbu Państwa. 31 grudnia 1990 r. Browar w Żywcu zarejestrowano jako jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pod nazwą Zakłady Piwowarskie w Żywcu SA. W lipcu 1991 r. ponad 70 proc. akcji firmy sprzedano w ramach oferty publicznej. Dzięki temu od sierpnia 1991 r. Zakłady Piwowarskie w Żywcu funkcjonują jako spółka prywatna. 24 września 1991 r. firma zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Trzy lata później, w marcu 1994 r., Zakłady Piwowarskie w Żywcu SA pozyskały inwestora strategicznego Heineken International Beheer B.V., który obecnie funkcjonuje pod nazwą Heineken International B.V. w Grupie Heineken. W momencie prywatyzacji udział Żywca w polskim rynku piwnym wynosił niecałe 8 proc. Obecnie przekracza 34 proc. Daje to Żywcowi pozycję wicelidera, tuż za Kompanią Piwowarską, która kontroluje 45 proc. piwnego rynku w Polsce. W grudniu 1998 r. doszło do fuzji Zakładów Piwowarskich w Żywcu SA z firmą Brewpole B.V., która była właścicielem browarów w Elblągu (Elbrewery), Warce (Browary Warka SA) i w Leżajsku (Zakłady Piwowarskie w Leżajsku SA). W efekcie powstała Grupa Kapitałowa Żywiec SA, zwana Grupą Żywiec. Połączenie obu firm miało na celu stworzenie silnej grupy piwowarskiej na polskim rynku piwnym. W 2004 r. browary te zostały włączone do spółki i działają pod jedną nazwą: Grupa Żywiec SA. Połączenie Żywca SA z browarami usprawniło funkcjonowanie grupy od strony ekonomicznej, organizacyjnej oraz prawnej. W lutym 2005 r. Heineken sprzedał 7 005 649 akcji Żywca austriackiej firmie Brau Union AG z siedzibą w Linzu (Austria). Brau Union AG i grupa Żywiec należą do koncernu Heineken, który jest podzielony na regiony zarządzania: obie firmy należą do tzw. Regionu Europy Środkowej i Wschodniej Heinekena. Piwo dla grupy Żywiec produkuje także browar Cieszyn, który jest oddzielną spółką. Do Żywca należał również browar w Bydgoszczy. Decyzja o jego zamknięciu zapadła w 2006 r. Żywiec utworzył też spółkę dystrybucyjną działającą na terenie całej Polski. Od 1991 roku Żywiec zainwestował w sumie ponad 2 mld zł. Spółka zmodernizowała m.in. browar w Żywcu, który jest największym zakładem w grupie. Produkuje tam 5 mln hl piwa rocznie. Udziały Żywca w eksporcie piwa z Polski stanowią niecałe 2 proc. Jego produkty trafiają głównie tam, gdzie jest liczna Polonia, m.in. do Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. W ubiegłorocznym rankingu „Rz” Warka, jedna z najchętniej kupowanych marek Żywca (zajmuje czwarte miejsce na polskim rynku piwa), wyceniona została na 464,6 mln zł. Dało jej to 24. pozycję. Natomiast flagowa marka grupy – Żywiec – warta około 458 mln zł, znalazła się na szóstej pozycji. Natomiast najpopularniejszą marką produkowaną przez Żywiec jest Tatra – zajmuje trzecie miejsce. Żywiec wycenia swoje marki na łącznie 1,56 mld zł. W październiku 2009 r. zarejestrował spółkę Brandhouse Żywiec Sprzedaż i Dystrybucja. Jej głównym zadaniem jest zarządzanie markami grupy. Oprócz Warki i Żywca produkuje także m.in. piwa Freeq, Tatra, Strong, Kujawiak, Królewskie i Specjal. W swojej ofercie ma również międzynarodowe piwa Heineken i Desperados. W 2005 r. z powodu spadającej popularności piw mocnych Żywiec wycofał z rynku kilka marek regionalnych, m.in. Heweliusza i EB. To ostatnie pod koniec lat 90. XX wieku było jednym z najpopularniejszych piw w Polsce. W 2008 r. w grupie Żywiec pracowało ok. 1,4 tys. osób (nieco ponad 6,3 tys. w grupie kapitałowej). Jej przychody wyniosły wówczas blisko 2,97 mld zł. Były o niemal 20 proc. wyższe niż w 2007 r., a nieco ponad 33 proc. w porównaniu z 2006 r. Zysk netto Żywca spadł do nieco ponad 381 mln zł, z prawie 392 mln zł w 2007 r. Tak jak cała branża piwna Żywiec odczuwa skutki podwyżki akcyzy oraz kryzysu. W pierwszej połowie 2009 r. sprzedał 6 mln hl piwa, o około 12 proc. mniej niż w pierwszym półroczu 2008 r. W tym samym czasie łączna sprzedaż piwa w Polsce zmniejszyła się o 12,5 proc. Po trzech kwartałach tego roku przychody Żywca wyniosły prawie 2,89 mld zł i były o 2,7 proc. niższe niż przed rokiem. Zysk netto spółki zmniejszył się o niemal 25 proc., do 288 mln zł. Żywiec jest członkiem Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce, który zajmuje się m.in. promowaniem odpowiedzialnej konsumpcji piwa. W 2008 roku na opakowaniach swoich piw Żywiec wprowadził napis: „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, a od 2009 roku w reklamach telewizyjnych pojawia się informacja, że alkohol przeznaczony jest tylko dla osób pełnoletnich. Dziś Grupa Żywiec jest jednym z największych płatników podatków w Polsce. W ubiegłym roku kwoty odprowadzone do budżetu państwa z tytułu podatków: akcyzowego, VAT, dochodowego od przedsiębiorstw, podatków gruntowych, koncesji i innych opłat, sięgnęły łącznie ponad 1,5 miliarda złotych. Jest to istotna suma nawet na tle całości wpływów budżetowych. Wystarczyłaby np. na pokrycie kosztów budowy całego Stadionu Narodowego w Warszawie. Skala inwestycji poczynionych w Browarze w Żywcu po 1991 r. nie ma sobie równych w europejskim piwowarstwie końca XX w. W latach 1996 – 1997 na zapleczu historycznej warzelni z 1913 r. powstała nowa warzelnia. Inwestycja ta została wyróżniona w 1996 r. przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa jako Budowa Roku w kategorii budownictwo przemysłowe. Zwiedzający chcący prześledzić, jak w Żywcu powstaje piwo, muszą na to przeznaczyć dwie godzinny, i to szybkim krokiem. Dzięki współpracy z Heinekenem browar w Żywcu został bowiem rozbudowany i gruntownie zmodernizowany. Dziś uważa się go za jeden z największych w Europie. W 2006 r. Żywiec otworzył przy żywieckim browarze muzeum piwa. Jest także sponsorem imprez kulturalno-rozrywkowych i sportowych, np. Tygodnia Kultury Beskidzkiej i Klubu Sportowego Lech w Poznaniu. W 2008 r. firma wydała na działania sponsorskie ponad 39 mln zł. Rok wcześniej kwota ta była o niemal 10 mln zł niższa. Żywiec jest też jednym z inicjatorów kampanii społecznych: „Alkohol – nieletnim dostęp wzbroniony” oraz „Prowadzący – niepijący”. Jest także członkiem Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz sygnatariuszem kodeksu etyki reklamy. Browar w Żywcu jest przykładem zakładu, w którym tradycja splata się w szczególny sposób z nowoczesnością. Odrestaurowana historyczna zabudowa fabryczna z połowy XIX w. doskonale się komponuje z dzisiejszym budownictwem przemysłowym, tworząc szczególny obraz żywieckiego browaru. W takiej scenerii w czerwcu co roku od 14 lat odbywa się Festiwal Birofilia – spotkanie całego piwnego świata: kolekcjonerów akcesoriów piwnych, piwowarów domowych, piwowarów restauracyjnych pod egidą browaru przemysłowego. Jest to największe tego typu przedsięwzięcie w Europie.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL