fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Ekonomia

Nie musisz się zgadzać z bankiem

Zanim się zgodzisz na nowe warunki umowy kredytowej, sprawdź w starej umowie, czy w ogóle przewiduje ona taką możliwość oraz w jakich okolicznościach renegocjacje są dopuszczalne
Fotorzepa
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował klauzule stosowane w umowach przez BRE Bank i Millennium Bank - mówi Aneta Styrnik z Urządu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
[b]RZ: Czy bank może przeprowadzać inspekcje kredytowanych nieruchomości – np. mieszkań, domów – aby się upewnić, czy rzeczywiście stanowią one wystarczające zabezpieczenie udzielonego jakiś czas temu kredytu oraz czy nie jest potrzebne dodatkowe zabezpieczenie dla banku? Czy klient musi się godzić na taką inspekcję bankowego urzędnika?[/b]
Aneta Styrnik: Każda umowa w precyzyjny sposób powinna określać warunki – prawa i obowiązki kredytodawcy i kredytobiorcy – na jakich udzielany jest kredyt. Jeśli więc w umowie znajduje się klauzula uprawniająca bank do wystąpienia z żądaniem przeprowadzenia inspekcji kredytowanych nieruchomości, to może tak się stać. Należy przy tym pamiętać, że w umowie powinny być wskazane jasno i precyzyjnie przesłanki, kiedy może to nastąpić.
[b]Czy klient musi się godzić na renegocjację warunków, które są niekorzystne dla niego – np. inaczej liczone oprocentowanie, wyższy niż dotąd spread, żądanie kolejnej wyceny nieruchomości etc.[/b]
W trakcie trwania umowy może dojść do jej renegocjacji, o ile taką możliwość umowa przewiduje. W umowie powinna być jednak zawarta również informacja o tym, co się dzieje w przypadku nieuzyskania przez bank i konsumenta porozumienia co do nowych warunków.
[b]Ostatnio głośno było o praktykach banków naruszających interesy klientów mających kredyty hipoteczne. Czy UOKiK podjął jakieś konkretne kroki?[/b]
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował klauzule stosowane w umowach przez BRE Bank i Millennium Bank. Dotyczyły one m. in. kwestii związanych ze zmianą oprocentowania kredytu oraz żądaniem wyceny nieruchomości czy też ustanowieniem dodatkowego zabezpieczenia kredytu.
W skierowanym do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozwie UOKiK nie neguje prawa banku do podejmowania takich działań, ale brak precyzyjnych przesłanek, kiedy do tego może dojść i w jaki sposób powinno się to odbywać.
[b]Gdzie powinien się zgłosić klient, który uzna, że bank wykorzystuje swoją przewagę i chce zmienić umowę na mniej korzystną?[/b]
W przypadku problemów konsumentów z bankiem lub jakimkolwiek innym przedsiębiorcą pomocą służą miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów czy organizacje konsumenckie. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem infolinii konsumenckiej: 0800 800 008. Szczegółowe informacje i adresy poszczególnych organizacji znajdują się na stronie Urzędu [link=http://www.uokik.gov.pl]www.uokik.gov.pl[/link]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA