fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Dane gospodarcze

Niemiecka gospodarka będzie mocno hamować

Pogarsza się stan gospodarki Niemiec, głównego partnera handlowego Polski
Wskaźnik Ifo obrazujący nastroje 7000 przedsiębiorców w Niemczech spadł w październiku 2008 r. do 90,2 pkt, czyli do poziomu najniższego od maja 2003 roku. We wrześniu wynosił 92,9 pkt, a prognozy ekonomistów wskazywały na poziom 90,2 pkt w październiku.
Doszło do tego głównie za sprawą gorszych oczekiwań odnośnie do rozwoju sytuacji gospodarczej za Odrą. Prognozy przedsiębiorców są najsłabsze od czasów zjednoczenia Niemiec.
Najnowsze dane ekonomiści zinterpretowali jednoznacznie: to zastopowanie niemieckiej gospodarki. Swoje przewidywania przyszłości opierają także na tym, że sierpniowe dane o eksporcie pokazały największy spadek dynamiki rocznej od pięciu lat.
Zdaniem ekonomisty z instytutu Ifo Klausa Abbergera perspektywy niemieckiego eksportu wyraźnie się pogarszają. A to oznacza także gorsze perspektywy dla polskich eksporterów.
Niemcy są naszym głównym partnerem handlowym. Sytuacja zmienia się jednak na tyle szybko, że przedsiębiorcy nie widzą jeszcze spadku zamówień na oferowane przez siebie towary. Jednak według badań NBP ponad 55 proc. eksporterów deklaruje spadek marż. – W naszym przypadku przetargi na nowe autobusy się już odbyły, więc efekty tego spowolnienia będą widoczne dopiero na wiosnę. Wtedy się okaże, czy miasta niemieckie mają więcej czy mniej środków na kupno nowych autobusów – mówi „Rz” Solange Olszewska, wiceprezes firmy Solaris produkującej autobusy.
Na szczęście dla polskich przedsiębiorców, którzy są eksporterami, w ostatnim czasie z odsieczą przyszedł słabnący złoty. – Nie ukrywam, że kurs na poziomie 3,7 – 3,8 zł jest dla nas bardzo atrakcyjny i zwiększa konkurencyjność naszych produktów w stosunku do tego, co oferują producenci montujący autobusy np. w Turcji – dodaje Olszewska.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA