Kadry

Toksyczne relacje w pracy - jak budować właściwe employee relations

Adobe Stock
Przeciążenie pracą, brak swobody, skąpe wynagrodzenie, zanik więzi międzyludzkich, poczucie niesprawiedliwości oraz konflikt wartości to główne przyczyny, które pozbawiają pracowników motywacji i osłabiają ich morale.

Klienci nie są najważniejsi. Pracownicy są najważniejsi. Jeśli zadbasz o swoich pracowników, oni zatroszczą się o klientów – twierdzi jeden z najpopularniejszych liderów biznesowych Richard Branson. Do zbliżonego wniosku dochodzi filozofia employee relations, która podobnie jak Branson zakłada, że motorem każdego biznesu są ludzie. Jak więc o nich zadbać, by stali się prawdziwym silnikiem odrzutowym firmy?

Pod pojęciem employee relations kryje się zarządzanie relacjami na linii pracodawca – pracownik. Dbanie o właściwą komunikację w firmie ma z jednej strony ograniczać nieporozumienia, z drugiej wpływać na efektywność zespołu i jego poszczególnych członków. Powszechnie wiadomo, że zadowolony pracownik to pracownik bardziej produktywny, lojalny i zaangażowany. Mniej powszechna jest wiedza na temat tego, co może zrobić firma, by pracownik był usatysfakcjonowany, a jego praca bardziej efektywna.

Jak podkopać morale

Żeby zrozumieć, dlaczego dbanie o employee relations jest tak ważne, dobrze wyobrazić sobie miejsce pracy, które jest dalekie od prawidłowego funkcjonowania. Jak pisze Daniel Goleman w swej książce „Inteligencja emocjonalna w praktyce. W jaki sposób inteligencja emocjonalna pomaga odnieść sukces zawodowy", głównymi sposobami pozbawiania pracowników motywacji i osłabiania ich morale są: przeciążenie pracą, brak swobody, skąpe wynagrodzenie, zanik więzi międzyludzkich, niesprawiedliwość oraz konflikty wartości.

Łatwo się domyślić, że efektami tego będą mniejsza gotowość do wypełniania obowiązków i znoszenia trudów, jak również zmniejszające się poczucie odpowiedzialności i niewiara w sukces – czyli wszystko to, co powinno składać się na definicję morale. Toksyczne relacje w zespole przekładają się na jego niską efektywność, a ostatecznie brak właściwego funkcjonowania. Dla firmy oznacza to nie tylko realne starty finansowe, ale i upadek istotnej dla zarządzania kultury organizacyjnej.

Dobre praktyki skutecznego zespołu

Myśląc o zarządzaniu relacjami w firmie dobrze jest wziąć pod uwagę dwa podejścia do tej kwestii: formalne oraz to mniej oficjalne. Idąc pierwszym tropem, można stworzyć specjalną funkcję konsultanta employee relations czy też dedykować osobę do wprowadzania i nadzorowania polityki w tym zakresie. Dobrze zastanowić się także nad spisanym dokumentem, w którym określone zostaną zasady mówiące o filozofii oraz procedurach firmy dotyczących stosunków na płaszczyźnie pracodawca – pracownik. Nie mniej istotne będą kwestie codziennej praktyki, które nie muszą być aż tak sformalizowane, ale mogą równie mocno wpływać na wewnątrzfirmowe relacje.

Wiadomo, że zawodowe obowiązki są ważne, ale tak samo ważne są stosunki międzyludzkie w miejscu pracy. Często nie trzeba wiele, by o nie właściwie zadbać. Wspólne świętowanie sukcesów, małe firmowe uroczystości czy choćby chwila przerwy na posiłek i luźną rozmowę potrafią przynieść bardzo pozytywny efekt. Świetnym pomysłem może się okazać kolacja w ciemności, którą organizują wybrane restauracje w kilku miastach Polski. Przy dobrym posiłku, lampce wina, a do tego, w zapewniającym sporą anonimowość mroku, swobodniej rozmawia się nawet na trudniejsze tematy. Dobrym sposobem na budowanie relacji w zespole może być również dostarczenie pracownikom dawki adrenaliny podczas wspólnego przeżycia takiego jak spływ pontonem czy wyścigi na gokartach.

Właściwa komunikacja i wewnętrzny PR

Podstawą odpowiedniego employee relations są relacje oparte na zaufaniu. Zaufanie buduje się natomiast m.in. poprzez uczciwą i stałą komunikację. Chcąc liczyć na zaangażowanie pracownika trzeba zadbać o to, by wiedział on, co dzieje się w firmie i nie był zaskakiwany nagłymi decyzjami, które mogą wpływać na jego pracę. Równie ważne jest to, by komunikacja przebiegała dwukierunkowo. Jeśli głos pracownika jest wysłuchany, rośnie w nim poczucie wpływu, a także przywiązanie i odpowiedzialność za miejsce pracy. Jest to istotne również z punktu widzenia wewnętrznego PR, poprzez który firma buduje swój pozytywny wizerunek w oczach pracowników.

Warto także zwrócić uwagę na to, że komunikacja w firmie odbywa się nie tylko na płaszczyźnie dwubiegunowej, lecz równie często w wielu kierunkach, na linii pracownik – pracownik. Nie chodzi tu jedynie o rozmowy przy kawie, ale codzienną komunikację między poszczególnymi działami czy osobami w zespole. Jeśli relacje między pracownikami będą zaburzone, podobnie stanie się z komunikacją między nimi, co z kolei przełoży się na zauważalny spadek efektywności. Budując właściwe relacje pracodawcy z pracownikami oraz wśród samych pracowników można uniknąć tego typu zagrożeń.

Zarządzanie różnorodnością, docenianie indywidualności

Employee relations oznacza również zarządzanie różnorodnymi osobowościami, co często nie jest łatwe. Każdy człowiek jest inny, każdy ma swoje własne potrzeby, styl pracy, wrodzone zdolności, ale też czasem cechy, które okazują się problematyczne. Rolą managera jest umiejętnie je rozpoznać i tak skonstruować zespół, by każdy jego członek mógł w najlepszych dla siebie warunkach wykorzystywać pełnię swoich możliwości.

Budując skuteczny zespół i właściwe relacje należy podążać za potrzebami grupy np. organizując spotkania integracyjne. Istotne jest również zwrócenie uwagi na każdego pracownika z osobna – umożliwiając realizację jego pasji, nawet tak oryginalnych jak spadochroniarstwo czy jazda czołgiem.

Jedną z najbardziej efektywnych metod budujących wartościowe employee relations jest podejście, w którym pracownik jest traktowany nie jak opłacany wykonawca pracy, lecz jak udziałowiec firmy. Dzięki temu jej sukces staje się sukcesem każdego z zatrudnionych i podobnie każdego z nich dotyka ewentualna porażka. Mając poczucie bycia wartościową częścią zespołu, pracownicy stają się bardziej zintegrowani, zaangażowani i odpowiedzialni za miejsce, w którym pracują. Jak mówi Richard Branson – Dobrzy ludzie nie tylko są kluczowi dla firmy, oni są firmą! Dbanie o dobre relacje z pracownikami oraz wychodzenie naprzeciw ich potrzebom oznacza więc realizację strategii HR, która przekłada się wprost na właściwe funkcjonowanie firmy i jej biznesowy sukces.

—Jakub Kurzaj, Manager B2B w firmie Wyjątkowy Prezent

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL