fbTrack

Cywilizacja

Pożegnanie z Afryką w Egipcie

AFP
Fala ostatniej migracji człowieka współczesnego z Afryki do Europy i Azji — przeszła przez obszar współczesnego Egiptu — dowodzą najnowsze badania genetyczne.

Ich wyniki przynosi magazyn „‚American Journal of Human Genetics". Badania rozstrzygają dawny spór uczonych, czy pierwsi ludzie współcześni opuścili Afrykę przez Egipt czy Etiopię.

Ludzie migrujący z Afryki mogli skorzystać z dwóch geograficznie prawdopodobnych tras. Przez tereny obecnego Egiptu i Półwysep Synaj (trasa północna), lub przez Etiopię, Cieśniny Bab el Mandeb łączącą Afrykę z Półwyspem Arabskim (trasa południowa). W dotychczas toczącej się dyskusji naukowcy mieli argumenty różnego rodzaju przemawiające zarówno za jedną, jak i za drugą trasą.

— Najbardziej ekscytującą konsekwencją uzyskanych przez nas wyników jest to, że możemy odsłonić epizod z historii Europejczyków i Azjatów pomagając zrozumieć miliardom ludzi ich ewolucyjną przeszłość — powiedział dr Luca Pagani, z Wellcome Trust Sanger Institute i Uniwersytetu Cambridge. — To ekscytujące, że w naszej epoce DNA żywych ludzi pozwala nam zbadać i zrozumieć wydarzenia jakie miały miejsce ok. 60 tys. lat temu.

Zespół odtworzył sekwencje kompletnego genomu 225 osób z Egiptu i Etiopii. Po analizie danych badacze doszli do wniosku, że Egipt był bardziej prawdopodobną bramą na drodze ludzi do reszty świata. Ostatni przystanek współczesnych ludzi na kontynencie afrykańskim miał miejsce ok 55 tys. lat temu. Kiedy dotarli do Eurazji spotkali tam potomków wcześniejszej fali migracji praludzi z Afryki, która miała miejsce ok miliona lat temu.

Kiedy późniejsi przybysze z Afryki tam dotarli zastali ich potomków: neandertalczyków i ludzi z Jaskini Denisowa i krzyżowali się z nimi. Potomkowie wcześniejszych przybyszów z Czarnego lądu wyginęli. Dlaczego? Na to pytanie nauka nie potrafi odpowiedzieć.

— Chociaż nasze wyniki nie uwzględniają kontrowersji co do terminu i możliwych komplikacji ekspansji z Afryki, malują jasny obraz, w którym główna fala migracji przebiegła trasą północną, a nie południową — powiedział dr Toomas Kivisild z Wydziału Archeologii i Antropologii Uniwersytetu w Cambridge.

Badacze podkreślają, że trasa północna jest zgodna z odkrytym u Europejczyków i Azjatów przepływem genów neandertalczyków. Byli oni także obecni w Lewancie. Północny wariant trasy mogą potwierdzić też ostatnie odkrycia skamieniałych szczątków ludzi współczesnych znalezionych w Izraelu (blisko północnej trasy migracji z Afryki).

— Nasze badanie nadal pozostawia pytania bez odpowiedzi — przyznał dr Chris Tyler-Smith z Wellcome Trust Sanger Institute. — Na przykład, czy inne fale migracji opuściły Afrykę w tym czasie, ale nie pozostawiły śladu w składzie genomu współczesnych ludzi? Aby to sprawdzić musimy zbadać DNA ludzi mieszkających wzdłuż możliwych tras. Dodając do nich badania z Oceanii, możemy przekonać się czy istniała odrębna, południowa trasa migracji z Afryki.

Źródło: rp.pl