fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Ulice handlowe przyciągają inwestorów

Fotorzepa, Marian Zubrzycki
Na najbardziej rozwiniętych rynkach, czyli w Warszawie i Krakowie, trudno o atrakcyjne lokale na wynajem.
W przeciwieństwie do Europy Zachodniej ulice handlowe w Polsce są niedoinwestowane. Wymagający klienci nie mogą znaleźć odpowiednich pomieszczeń. – Wiele sieci, które zamierzają rozwijać się na polskim rynku, chce rozpocząć swoją działalność przy ulicy handlowej. Często jednak nie mogą znaleźć lokali o wymaganej wielkości lub możliwy okres najmu jest dla nich zbyt krótki. W efekcie otwierają sklep w centrum handlowym – opowiada Katarzyna Kocon z CBRE. – Jednak niektóre sieci, jak choćby Tiger, konsekwentnie wybierają ulice handlowe jako swoje główne lokalizacje – dodaje.

Stołeczna oferta

Właściwie tylko Warszawa i Kraków, miasta o najbardziej rozbudowanej ofercie, dają spore możliwości rozwoju.
– Trzeba pamiętać o ograniczeniach, jak np. nieuregulowane stosunki własnościowe, zły stan techniczny lokali, brak miejsc parkingowych w pobliżu – wylicza Patrycja Dzikowska z DTZ.
Najczęściej deweloperzy odnawiają lub modernizują stare budynki, nierzadko scalając kilka sąsiadujących kamienic. Nowe obiekty, z racji braku pustych działek, stanowią niewielki odsetek projektów. Do wyjątków należy np. Chmielna 25, Mokotowska Square, Nowy Świat 2.0 w Warszawie czy Półwiejska-2 w Poznaniu.
Jak zaznacza Katarzyna Kocon, obiekty przy ulicach handlowych często powstają zgodnie z wymaganiami konkretnych najemców i, jeśli mieszczą jeden do kilku lokali, to są wynajęte już przed otwarciem. Najwięcej nowej powierzchni powstaje wokół pięciu warszawskich ulic handlowych: Nowy Świat, Chmielna, Marszałkowska, Mokotowska i pl. Trzech Krzyży. Każda z tych lokalizacji skupia innych najemców.
– Nowy Świat rozwija się głównie dzięki turystom i specjalizuje w gastronomii, Marszałkowska oferuje popularną modę, a pl. Trzech Krzyży razem z  Bracką i Mokotowską proponują unikalną modę z wyższej półki – opowiada Marta Augustyn z JLL.
W Warszawie  otwarcie II linii metra ze stacją Nowy Świat znacznie wzmocni rejon Nowego Światu, Świętokrzyskiej i Krakowskiego Przedmieścia w pobliżu Uniwersytetu Warszawskiego. – Warto też podkreślić pojawiający się potencjał rynków w miastach regionalnych – np. lokal H&M otwarty w Lublinie przy Krakowskim Przedmieściu – mówi Patrycja Dzikowska.

W ślad za najemcą

Niektóre marki, zwykle te z najwyższej półki, ekspansję w danym kraju rozpoczynają od otwarcia flagowego sklepu przy ulicy handlowej. – Wielu światowych gigantów, np. Louis Vuitton, Carolina Herrera czy Zadig & Voltaire, stawia na butiki w stylowych, znakomicie wyeksponowanych historycznych budynkach w centrum miasta. Podobną politykę realizują również polscy sławni projektanci, którzy swoje pierwsze salony otwierają przy ulicach handlowych – opowiada Marta Augustyn.
Obecność wiodących marek przy ulicach handlowych przyciąga inwestorów takich jak LHI, Capital Park czy Griffin Group. – Nieruchomości te stanowią ciekawy produkt, szczególnie dla funduszy planujących zakup obiektów tańszych, do 80–100 mln euro – mówi Marta Augustyn.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA