fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Mazda w Polsce podbija rynek

Mazda 3 to jeden z najlepiej sprzedających się modeli na Starym Kontynencie
Mazda
Volkswagen Golf, Skoda Rapid i Mazda 3 to najlepiej sprzedające się auta na europejskim rynku.
Powolne odrabianie strat przez Forda i Opla, ale nie w Polsce. Doskonałe wyniki Toyoty, Dacii i Mazdy oraz Volkswagena. Tak przedstawiała się sprzedaż aut na rynku europejskim w listopadzie – wynika z danych ACEA.
Już wiadomo, że nie spełnią się najczarniejsze prognozy sprzed kilku miesięcy, mówiące o tym, że europejski rynek może w 2013 r. zmniejszyć się nawet o 8 proc. Coraz więcej jest też opinii, że 2014 r. przyniesie powrót zwyżek. Na razie sprzedaż w Unii Europejskiej rośnie –  o 1,2 proc w listopadzie, natomiast spadek za cały rok wyhamował do 2,7 proc.
Niepokojące jest jednak to, że spada sprzedaż w Niemczech, Francji, Belgii i we Włoszech. Liderami wzrostu są Wielka Brytania (w listopadzie sprzedaż zwiększyła się o 7 proc.), Hiszpania, gdzie rząd przyjął program złomowania aut (plus 15 proc.) i Holandia (plus 34,3 proc.). Nadal na plusie jest rynek polski ze wzrostem o 4,1 proc. w listopadzie i 4,7 proc za 11 miesięcy 2013 r.

Kompakty rządzą

Autami, które dzisiaj najlepiej sprzedają się w Europie, jest 5-drzwiowy Golf, Skoda Rapid i Mazda 3. Wyraźnie hamuje zjazd sprzedaży u Fiata – minus 2 proc. za 11 miesięcy, czyli wolniej, niż kurczy się cały rynek.
– Mam nadzieję, że europejski rynek sięgnął już dna i teraz zaczyna się stabilizować. Ale czy to jest już ożywienie, to zupełnie inna historia – komentował raport ACEA dyrektor generalny Fiata Alfredo Altavilla. Quynh-Nhu Huynh, szef analityków stowarzyszenia, podkreślił jednak w raporcie, że spadek sprzedaży, trwający od 2009 r., jest najdłuższym takim okresem, odkąd w 1990 r. ACEA zaczęła zbierać dane.
Niektórzy producenci ostro wspierają sprzedaż zniżkami. Najhojniejszy jest PSA Peugeot/Citroen (średnio 13,6 proc. zniżki). Według danych niemieckiego Autohaus PulsSchlag marki azjatyckie oferują zniżki średnio o 12,6 proc. Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen (11 proc.).
Polski rynek w listopadzie także urósł: liczba nowych rejestracji w listopadzie (niecałe 28,1 tys.) była o 4,34 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Ale dla branży nie jest to powód do zadowolenia. W porównaniu z październikiem liczba rejestracji zmalała bowiem o prawie 9 proc. Pogorszyły się też wyniki skumulowane: po 11 miesiącach wzrost względem ub. roku wynosi 4,79 proc. Miesiąc wcześniej było to 4,84 proc.

Nadciąga kratka

Powodem osłabienia wzrostu jest spadek zainteresowania zakupami wśród klientów firmowych. Już wiadomo, że Ministerstwu Finansów nie uda się wprowadzić z początkiem przyszłego roku derogacji podatku VAT. To zaś oznacza czasowy powrót pełnego odpisu VAT. – Ta sytuacja nie potrwa długo. Kupujący pewnie będą mieli miesiąc, może trochę więcej – uważa prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś. To jednak sprawia, że część klientów firmowych, zwłaszcza z małych firm, przesunęło zakupy aut na początek przyszłego roku.
W listopadzie na dziesięć najpopularniejszych marek cztery miały spadki sprzedaży. Największy, ponad 31-procentowy, odnotował Opel. W danych skumulowanych liczonych od stycznia zmniejszył sprzedaż – o ponad 5 proc. Świetnie za to radzi sobie Mazda. – W listopadzie  poprawiliśmy wyniki o 147 proc. w ujęciu rocznym – mówi rzecznik Mazda Motor Poland Magdalena Węglewska. Od stycznia sprzedaż wzrosła o prawie 69 proc., co sprawia, że Mazda jest teraz najszybciej rozwijającą się marką na polskim rynku.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorów
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA