Połowa polskich pracowników w niedawnym badaniu przeprowadzonym dla firm Skanska i Business Link wskazała, że chcieliby docelowo pracować w formie hybrydowej, łącząc pracę w biurze ze zdalną (tzw. home office). Jeszcze częściej o hybrydowej lub zdalnej formule pracy myślą specjaliści i menedżerowie; według badania Antal tylko 16 proc. z nich chciałoby wykonywać swoje obowiązki wyłącznie w biurze.
Te potrzeby, które wobec silnej konkurencji o talenty pracodawcom trudno jest ignorować, zmuszają firmy do przemyślenia pakietów benefitów, a także programów rozwojowych, tym bardziej że pandemia zwiększyła ich otwartość na w pełni zdalną pracę. Specjalistów pracujących z innego miasta albo kraju słabo zmotywują benefity typu darmowa kawa, owocowe czwartki czy piątki pizzy w biurze.
Lepiej to zrobi elastyczność pracy (wybór godzin i miejsca jej wykonywania), a także benefity wspierające kondycję psychofizyczną i zdrowie, w tym rozbudowany pakiet opieki medycznej, która nie tylko z powodu pandemii jest coraz droższym dodatkiem pozapłacowym. Z pomocą idą tu pracodawcom nowe technologie, które pozwalają rozwijać zdalne porady medyczne, wsparcie psychologa, internetowe kursy mindfulness i jogi. W czasie pandemii pojawiło się też wiele startupów, które rozwijają prozdrowotne aplikacje.
Zdalna terapia
Nowe technologie wspierają także rozwój platform kafeteryjnych – internetowych rozwiązań dostępnych przez całą dobę, które dają pracownikom swobodę wyboru świadczeń, w tym nowatorskich aplikacji. – Jeszcze przed pandemią pracownicy oczekiwali elastycznych i dostosowanych do ich potrzeb benefitów, a po dwóch latach pracy zdalnej i korzystania z rozwiązań online trudno będzie zmienić ich przyzwyczajenia w zakresie rozwiązań dostępnych 24/7 – Emilia Rogalewicz, członek zarządu spółki Benefit Systems, znanej m.in. z karty MultiSport.
– Platformy benefitowe stanęły przed koniecznością zautomatyzowania procesów poprzez poszerzenie dostępu do tych benefitów, które dawały możliwość skorzystania z nich we własnym domu – twierdzi Tomasz Chaciński, prezes platformy Worksmile, która w czasie pandemii poszerzyła ofertę m.in. o zdalne sesje terapeutyczne, udostępniając też wiele funkcji w formie online. Teraz wprowadziła jeszcze możliwość wymiany środków zgromadzonych na kontach użytkowników na gotówkę.