Rekordowa liczba ponad 3,6 mln ofert pracy, które – według danych Adecco Group – przewinęły się w 2021 r. przez portale pracy i media społecznościowe – to nie tylko efekt silnego odbicia na rynku pracy, ale również boomu w rekrutacji online. Przez internet – z pomocą portali z ofertami pracy, serwisów społecznościowych i aplikacji – firmy rekrutują już nie tylko specjalistów, ale także pracowników fizycznych i menedżerów.
Stąd też szybki rozwój oferty portali rekrutacyjnych, szczególnie tych skierowanych do najbardziej pożądanej grupy kandydatów, specjalistów IT, jak też rekordowe wyniki lidera tej branży, Pracuj.pl, gdzie w zeszłym roku pracodawcy zamieścili ponad 974 tys. ofert.
Specjalista z internetu
Wymuszone przez Covid-19 przejście na zdalną komunikację zwiększyło też potrzebę zdalnych, cyfrowych rozwiązań w całym procesie rekrutacji, która przeniosła się do wirtualnego świata. Spotkania kwalifikacyjne online, które wcześniej stosowano w wyjątkowych sytuacjach, stały się normą. Tym bardziej że na rynku pojawiło się wiele rozwiązań ułatwiających rozmowy wideo, no i bardzo wrosła popularność pracy zdalnej.
– Okres pandemii sprawił, że zarówno kandydaci, jak i rekruterzy oswoili się z metodami rekrutacji online – ocenia Aleksandra Skwarska, menedżer PR i CSR w Pracuj.pl. Dodaje, że w marcu 28 proc. ogłoszeń dotyczyło tam pracy zdalnej, a 37 proc. ofert zakładało zdalną rekrutację.
Według opinii agencji zatrudnienia i łowców głów obecnie większość pracowników (w tym zwłaszcza specjaliści) – przynajmniej na pierwszym etapie – rekrutowanych jest zdalnie. Zdaniem Agnieszki Dzideczek, kierownika Pozyskiwania Talentów i Rekrutacji w The Adecco Group, rekrutacje na stanowiska specjalistyczne praktycznie w 100 proc. przeniosły się do świata online. Dzięki temu znacznie wzrósł udział kandydatów w spotkaniach. (Mogą w nich uczestniczyć osoby mieszkające w innych regionach czy krajach).