Rekrutacja liderem technologicznym w HR

Przyspieszona przez pandemię cyfryzacja i automatyzacja procesów HR jest najbardziej widoczna w poszukiwaniu i doborze nowych pracowników.

Publikacja: 25.03.2022 11:00

Rekrutacja liderem technologicznym w HR

Foto: Adobestock

Rekordowa liczba ponad 3,6 mln ofert pracy, które – według danych Adecco Group – przewinęły się w 2021 r. przez portale pracy i media społecznościowe – to nie tylko efekt silnego odbicia na rynku pracy, ale również boomu w rekrutacji online. Przez internet – z pomocą portali z ofertami pracy, serwisów społecznościowych i aplikacji – firmy rekrutują już nie tylko specjalistów, ale także pracowników fizycznych i menedżerów.

Stąd też szybki rozwój oferty portali rekrutacyjnych, szczególnie tych skierowanych do najbardziej pożądanej grupy kandydatów, specjalistów IT, jak też rekordowe wyniki lidera tej branży, Pracuj.pl, gdzie w zeszłym roku pracodawcy zamieścili ponad 974 tys. ofert.

Specjalista z internetu

Wymuszone przez Covid-19 przejście na zdalną komunikację zwiększyło też potrzebę zdalnych, cyfrowych rozwiązań w całym procesie rekrutacji, która przeniosła się do wirtualnego świata. Spotkania kwalifikacyjne online, które wcześniej stosowano w wyjątkowych sytuacjach, stały się normą. Tym bardziej że na rynku pojawiło się wiele rozwiązań ułatwiających rozmowy wideo, no i bardzo wrosła popularność pracy zdalnej.

– Okres pandemii sprawił, że zarówno kandydaci, jak i rekruterzy oswoili się z metodami rekrutacji online – ocenia Aleksandra Skwarska, menedżer PR i CSR w Pracuj.pl. Dodaje, że w marcu 28 proc. ogłoszeń dotyczyło tam pracy zdalnej, a 37 proc. ofert zakładało zdalną rekrutację.

Według opinii agencji zatrudnienia i łowców głów obecnie większość pracowników (w tym zwłaszcza specjaliści) – przynajmniej na pierwszym etapie – rekrutowanych jest zdalnie. Zdaniem Agnieszki Dzideczek, kierownika Pozyskiwania Talentów i Rekrutacji w The Adecco Group, rekrutacje na stanowiska specjalistyczne praktycznie w 100 proc. przeniosły się do świata online. Dzięki temu znacznie wzrósł udział kandydatów w spotkaniach. (Mogą w nich uczestniczyć osoby mieszkające w innych regionach czy krajach).

W 85 proc. prowadzonych rekrutacji pierwszy etap odbywa się online, choć finalna rozmowa pracodawcy z kandydatem to zwykle spotkanie „twarzą w twarz” – twierdzi Fabian Pietras, dyrektor w firmie Antal, która w czasie pandemii rozwinęła też cyfrową platformę crowdstaffingową ReX – dla rekruterów freelancerów, którzy chcą współpracować z Antalem.

– Zdalne rekrutacje pozostaną z nami na stałe. Jest to zarówno czynnik kształtujący trendy w HR, jak i trend sam w sobie. Dlatego firmy z sektora HR powinny odpowiednio wyposażać pracowników w nowoczesne rozwiązania, wspierając rozwiązania w chmurze i zdalną współpracą pomiędzy zespołami HR – zaznacza Marcin Sieńczyk, członek zarządu i chief technology innovation officer w agencji zatrudnienia Randstad Polska. Firma korzysta z nowoczesnej platformy rekrutacyjnej zintegrowanej z jej systemem kadrowo-płacowym i narzędziami do rozmów rekrutacyjnych online, a także z czatbotów, które wspierają masową komunikację z kandydatami i pracownikami tymczasowymi. Ułatwieniem dla nich jest też aplikacja mobilna myRandstad połączona z platformą do planowania i rozliczania czasu pracy.

Biznes za miliardy

Rafał Glogier-Osiński, który kieruje polskim biznesem LMC, właściciela aplikacji Praca Za Rogiem, przewiduje, że w przypadku pracowników produkcyjnych i administracyjnych niższego szczebla co najmniej połowa procesów rekrutacyjnych będzie prowadzona w trybie online aż do momentu decydującej rozmowy „na żywo”.

Jak zaznacza Jacek Olejarz, partner w HRK, zdecydowana większość pracodawców zdalnie sprawdza też wiedzę i umiejętności kandydata poprzez testy kompetencyjne i zadania online – co zdecydowanie skraca czas trwania rekrutacji.

– Online jesteśmy w stanie zbadać też różne kompetencje miękkie i językowe, weryfikując zdolności naszego kandydata podczas specjalnie przygotowanych testów – dodaje Agnieszka Dzideczek.

Agata Jemioła, menedżer w Grafton Recruitment, gdzie niemal 90 proc. procesów rekrutacyjnych realizowanych jest teraz zdalnie, zwraca uwagę, że popularności tej formy rekrutacji sprzyja zmiana generacyjna na rynku pracy; młode pokolenie traktuje nowe rozwiązania technologiczne i wirtualny świat jak coś naturalnego.

Dotyczy to także rekruterów, dla których nieodłącznym narzędziem pracy stają się zautomatyzowane systemy i cyfrowe, zintegrowane platformy do zarządzania rekrutacją online wykorzystujące też sztuczną inteligencję. Jak wynika z prognoz amerykańskiej firmy MarketsandMarkets, globalny rynek rozwiązań i usług ATS wart w 2021 roku ok. 2,3 mld dolarów wzrośnie do 3,2 mld USD w 2026 r.

Coraz częściej to już systemy ATS (Applicant Tracking System) przeczesują w poszukiwaniu odpowiednich kandydatów serwisy społecznościowe, wysyłają im zaproszenia do rekrutacji, zbierają i porządkują CV, a coraz częściej – z pomocą rozwiązań AI – pomagają także w selekcji kandydatów. I są stale rozwijane. – W zeszłym roku poszerzyliśmy możliwości platformy eRecruiter o integrację z aplikacjami MS Teams i Google Meet, by za chwilę zaproponować klientom Asystenta Planowania, który integruje z systemem ich kalendarze Outlook i Google Calendar. Wszystko to wpłynęło na znaczne skrócenie czasu planowania i umawiania spotkań z kandydatami – wylicza Adam Wielebski, członek zarządu i dyrektor ds. komercyjnych eRecruitera, z którego korzysta już ponad 1600 pracodawców. Mogą tam korzystać również z kreatora stron kariery, modułu poleceń pracowniczych, a także z HR Marketplace – pakietu zintegrowanych z platformą aplikacji, usług i narzędzi, w tym z chatbotów, voicebotów czy testów kompetencji.

O ciągłym rozwoju mówi też Maciej Michalewski, szef startupu Element. Zaznacza, że jego system rekrutacyjny, używany już w prawie 100 firmach, pozwala także na automatyczny monitoring rynku rekrutacji; dostęp do bazy wiedzy o tym, kto i kogo rekrutuje, co oferuje kandydatom i na których portalach publikuje ogłoszenia. A nowy, bardzo intuicyjny interfejs ułatwia korzystanie z systemu także osobom bez praktyki w HR – zaznacza Michalewski.

Rekordowa liczba ponad 3,6 mln ofert pracy, które – według danych Adecco Group – przewinęły się w 2021 r. przez portale pracy i media społecznościowe – to nie tylko efekt silnego odbicia na rynku pracy, ale również boomu w rekrutacji online. Przez internet – z pomocą portali z ofertami pracy, serwisów społecznościowych i aplikacji – firmy rekrutują już nie tylko specjalistów, ale także pracowników fizycznych i menedżerów.

Stąd też szybki rozwój oferty portali rekrutacyjnych, szczególnie tych skierowanych do najbardziej pożądanej grupy kandydatów, specjalistów IT, jak też rekordowe wyniki lidera tej branży, Pracuj.pl, gdzie w zeszłym roku pracodawcy zamieścili ponad 974 tys. ofert.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu