Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 19.09.2017 20:29 Publikacja: 19.09.2017 19:52
Marcin Piasecki
Foto: Fotorzepa/Waldemar Kompała
Do czasu, kiedy usłyszał o liczbach związanych z firmą piekarniczą, przede wszystkich o przychodach, zyskach i inwestycjach. Jego ultranowoczesny startup będzie musiał na takie wyniki pracować przez długie lata w warunkach zaostrzonego biznesowego ryzyka. Oczywiście życzę mu samych sukcesów, jednak lekceważący ton w stosunku do jakiegokolwiek tradycyjnego biznesu nie ma sensu, a w stosunku do polskiego biznesu piekarniczego nie ma sensu z co najmniej kilku powodów.
Nie tylko dlatego, że jest to branża w – wydawałoby się – komfortowej sytuacji. Popyt na pieczywo będzie przecież zawsze. Tylko pytanie, o jakim pieczywie mówimy. Jeżeli w tej branży można zidentyfikować jakąkolwiek schyłkowość, to być może ona dotyczy tego, co jeszcze w PRL określano jako wypiek przemysłowy. Zmienili się konsumenci, zmieniły się ich potrzeby. Wypiek przemysłowy oczywiście będzie istniał, będą w jakiejś skali stosowane słynne ulepszacze, ale droga rozwoju branży wygląda inaczej. Swoje miejsce na rynku i wśród klientów być może najłatwiej znajdą firmy najmniejsze, konkurując jakością, oryginalnością i poziomem zdrowotnym swoich produktów. Podobnym szlakiem próbują iść duzi gracze, co oznacza dla nich wyzwanie inwestycyjne, logistyczne i promocyjne. Co więcej, muszą pod tym względem konkurować z rynkiem dyskontów. I przed takimi dylematami stoi cała branża piekarnicza. Jak się odróżnić? Jak pobić konkurentów jakością? Jak wzmocnić własną markę? Jak sensownie zainwestować w rozwój? Wreszcie – jak najbardziej efektywnie dystrybuować własne produkty? To poważne pytania biznesowe. I nie zadają sobie ich tylko startupy.
Sektor budownictwa, ze względu na swoją złożoność, jest szczególnie narażony na zjawisko zatorów płatniczych. Aż...
Sensory, drony czy AI pomagają, choć nie są lekarstwem na strukturalny deficyt rąk do pracy w budownictwie.
W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości rynkowej przedsiębiorcy muszą umiejętnie zarządzać ryzykiem występ...
Wcześniejsze problemy z pozrywanymi łańcuchami dostaw, w połączeniu z obecnymi spadkami koniunktury w europejski...
70 proc. liderów jest zdania, że nowa rola działów HR polega na uwolnieniu w pełni ludzkiego potencjału. Sprzymi...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas