Reklama
Rozwiń
Reklama

W poszukiwaniu jakości

To było kilka miesięcy temu, zaplecze studia telewizyjnego „Rzeczpospolitej", trwa nasz program #RZECZoBIZNESIE emitowany na rp.pl. Spotkali się w nim goście zaproszeni przeze mnie do audycji – szefowa i współwłaścicielka jednej z większych polskich firm z branży piekarniczej oraz prezes jednego ze startupów. Szczerze mówiąc, startupowiec nie zachował się specjalnie elegancko, w kuluarowych rozmowach dezawuował biznes piekarniczy, wypominał mu archaiczność i – cokolwiek by to znaczyło – schyłkowość.

Aktualizacja: 19.09.2017 20:29 Publikacja: 19.09.2017 19:52

Marcin Piasecki

Marcin Piasecki

Foto: Fotorzepa/Waldemar Kompała

Do czasu, kiedy usłyszał o liczbach związanych z firmą piekarniczą, przede wszystkich o przychodach, zyskach i inwestycjach. Jego ultranowoczesny startup będzie musiał na takie wyniki pracować przez długie lata w warunkach zaostrzonego biznesowego ryzyka. Oczywiście życzę mu samych sukcesów, jednak lekceważący ton w stosunku do jakiegokolwiek tradycyjnego biznesu nie ma sensu, a w stosunku do polskiego biznesu piekarniczego nie ma sensu z co najmniej kilku powodów.

Nie tylko dlatego, że jest to branża w – wydawałoby się – komfortowej sytuacji. Popyt na pieczywo będzie przecież zawsze. Tylko pytanie, o jakim pieczywie mówimy. Jeżeli w tej branży można zidentyfikować jakąkolwiek schyłkowość, to być może ona dotyczy tego, co jeszcze w PRL określano jako wypiek przemysłowy. Zmienili się konsumenci, zmieniły się ich potrzeby. Wypiek przemysłowy oczywiście będzie istniał, będą w jakiejś skali stosowane słynne ulepszacze, ale droga rozwoju branży wygląda inaczej. Swoje miejsce na rynku i wśród klientów być może najłatwiej znajdą firmy najmniejsze, konkurując jakością, oryginalnością i poziomem zdrowotnym swoich produktów. Podobnym szlakiem próbują iść duzi gracze, co oznacza dla nich wyzwanie inwestycyjne, logistyczne i promocyjne. Co więcej, muszą pod tym względem konkurować z rynkiem dyskontów. I przed takimi dylematami stoi cała branża piekarnicza. Jak się odróżnić? Jak pobić konkurentów jakością? Jak wzmocnić własną markę? Jak sensownie zainwestować w rozwój? Wreszcie – jak najbardziej efektywnie dystrybuować własne produkty? To poważne pytania biznesowe. I nie zadają sobie ich tylko startupy.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Analizy Rzeczpospolitej
Energetyka idzie pod rękę z AI
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Analizy Rzeczpospolitej
E-zakupy coraz mocniej zanurzone w technologii
Analizy Rzeczpospolitej
Krajowy rynek farmaceutyczny w ważnym momencie
Analizy Rzeczpospolitej
Wynajem aut rośnie, ale kłopotów w tej branży też nie brakuje
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Reklama
Reklama