Brak prawidłowo wniesionego wadium oznacza, że zamawiający powinien wykluczyć wykonawcę z postępowania. Z kolei zatrzymuje je, gdy stwierdzi jedną z przesłanek wymienionych w ustawie. Kwestia prawidłowego wniesienia wadium i możliwości jego zatrzymania budzi sporo wątpliwości w praktyce, o czym świadczą sprawy wpływające do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).
Suma lub zabezpieczenie
Izba podkreśla m.in., że przepisy prawa zamówień publicznych nie zawierają legalnej definicji wadium. Wskazują tylko formy jego wnoszenia. Definicji wadium można jednak szukać w przepisach prawa cywilnego, a mianowicie w art. 70 (4) § 1 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem należy przez to pojęcie rozumieć określoną sumę pieniędzy, którą przystępujący do aukcji lub przetargu obowiązany jest wpłacić organizatorowi lub odpowiednie zabezpieczenie jej zapłaty. Jak podkreśliła KIO w uzasadnieniu do orzeczenia z 9 kwietnia 2015 r. (KIO 617/15) definicja ta oddaje istotę wadium również w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Ważne
Przez wadium należy rozumieć określoną sumę pieniędzy lub odpowiednie zabezpieczenie zapłaty tej sumy, od których wniesienia zamawiający uzależnia dopuszczenie wykonawcy do udziału w postępowaniu przetargowym.
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 czerwca 2015 r., sygn. akt KIO 1050/15
Izba podkreśla również, że przepis art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp) nakazuje obligatoryjne wykluczenie z postępowania wykonawcy, który nie wniósł wadium do upływu terminu składania ofert, lub na przedłużony okres związania ofertą. Oceniając, czy wadium zostało wniesione prawidłowo, trzeba jednak brać pod uwagę m.in. przepisy art. 46 ust. 4a i ust. 5 prawa zamówień publicznych. Określają one, kiedy zamawiający zatrzymuje wadium. Jeśli ma ono kształt np. gwarancji bankowej – musi uwzględniać właśnie te przepisy.