Przykład:
Załóżmy, że dwie j.s.t. zechcą zawrzeć porozumienie w sprawie przejęcia praw i obowiązków podmiotu tworzącego s.p.z.o.z. Takie porozumienie powinno zawierać co najmniej:
- oznaczenie podmiotów przekazującego i przejmującego,
- oznaczenie s.p.z.o.z. będącego przedmiotem porozumienia,
- zasady odpowiedzialności za zobowiązania tego s.p.z.o.z.,
- zasady przejęcia jego mienia oraz
postanowienie o przekazaniu na własność podmiotowi przejmującemu nieruchomości będących w posiadaniu s.p.z.o.z., których właścicielem przed dniem zawarcia porozumienia jest podmiot przekazujący.
Podmiot przejmujący powinien także dostosować, w terminie sześciu miesięcy od dnia zawarcia porozumienia, skład rady społecznej działającej w s.p.z.o.z. do wymagań określonych w art. 48 u.d.l. W podmiotach utworzonych przez j.s.t. w skład tej rady wchodzą: wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa bądź osoba przez niego wyznaczona, a także przedstawiciele wybrani przez odpowiednio: radę gminy, radę powiatu albo sejmik województwa.
Finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych j.s.t. W dodanych nowelizacją art. 9a-9b u.ś.o.z. przewidziano zatem, że w celu zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie ochrony zdrowia - uwzględniając w szczególności regionalną mapę potrzeb zdrowotnych, priorytety dla regionalnej polityki zdrowotnej oraz stan dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej na obszarze województwa - j.s.t. może finansować dla mieszkańców tej wspólnoty gwarantowane świadczenia opieki zdrowotnej. Takie rozwiązanie jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem j.s.t.
Gwarantowane świadczenia opieki zdrowotnej finansuje się na podstawie umowy zawartej między j.s.t. a świadczeniodawcą wyłonionym w drodze konkursu ofert.
Przykład:
Załóżmy, że j.s.t. będzie wyłaniać świadczeniodawcę gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w drodze konkursu ofert. W takim przypadku powinna ogłosić o przeprowadzeniu konkursu ofert w swojej siedzibie i na swojej stronie internetowej co najmniej na 15 dni przed upływem wyznaczonego terminu składania ofert. W ogłoszeniu należy określić w szczególności: przedmiot konkursu ofert, wymagania stawiane oferentom oraz termin i miejsce składania ofert. W zakresie nieuregulowanym w u.ś.o.z. do trybu przeprowadzenia konkursu ofert i zawarcia umów o realizację świadczeń stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące przetargu. Do wyboru świadczeniodawcy nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych.
Nowelizacja przyznaje jednak pierwszeństwo zawierania umowy podmiotom leczniczym, dla których dana j.s.t. jest podmiotem tworzącym, bądź podmiotom leczniczym będącym spółką kapitałową z udziałem j.s.t.
Przyjęto, że w sytuacji, gdy j.s.t. są:
- podmiotami tworzącymi dla podmiotu leczniczego, bądź
- jedynymi albo większościowymi wspólnikami albo akcjonariuszami w spółce kapitałowej będącej podmiotem leczniczym,
który udziela świadczeń gwarantowanych w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zawieranej umowy, umowę tę zawiera się w pierwszej kolejności z tym podmiotem. W takim przypadku nie przeprowadza się konkursu ofert. Do zawarcia takiej umowy nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych.
Jak podkreślono w uzasadnieniu nowelizacji, dopiero w sytuacji, gdy na terenie danej j.s.t. nie ma podmiotu leczniczego korzystającego z pierwszeństwa zawierania umowy, bądź taki podmiot leczniczy nie dysponuje odpowiednim zapleczem (sprzętem i aparaturą medyczną lub personelem) dla realizacji określonych świadczeń, bądź z innych powodów umowa z tym podmiotem nie może zostać zawarta, j.s.t. jest uprawniona do zawierania umów z „zewnętrznymi" podmiotami wykonującymi działalność leczniczą działającymi na terenie tej jednostki, wyłonionymi w wyniku konkursu ofert.
Nie może także dochodzić do podwójnego finansowania tych samych świadczeń gwarantowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia (dalej NFZ) oraz j.s.t. W sytuacji, gdy świadczeniodawca jest stroną umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z NFZ, umowa zawierana z j.s.t. może obejmować tylko świadczenia gwarantowane udzielane ponad kwotę zobowiązania NFZ wobec świadczeniodawcy w danym zakresie. O zawarciu umowy z j.s.t. świadczeniodawca, będący równocześnie stroną umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z NFZ, musi poinformować właściwego miejscowo dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ. Świadczeniodawca powinien także przesyłać do wiadomości tego oddziału, w terminie do 10. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc, kopię dokumentów rozliczeniowych przedstawianych j.s.t.
W celu realizacji wskazanych wyżej zadań, j.s.t. przyznano prawo przetwarzania danych dotyczących: osób, którym udzielono świadczenia gwarantowane na podstawie umowy oraz osób udzielających świadczeń gwarantowanych na tej podstawie (dodany nowelizacją art. 188d u.ś.o.z.).
Anna Puszkarska, radca prawny
podstawa prawna: art. 1, art. 10, art. 21, art. 35-38, art. 42 ustawy z 10 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r. poz. 960).
Co powinna zawierać umowa
Zawierana przez jednostki samorządu terytorialnego umowa dotycząca gwarantowanych świadczeń zdrowotnych powinna określać w szczególności:
- rodzaj, zakres i liczbę udzielanych świadczeń,
- warunki i organizację ich udzielania,
- okres obowiązywania umowy,
- kwotę zobowiązania oraz zasady rozliczeń, z uwzględnieniem taryfy świadczeń, w razie jej ustalenia oraz
- sposób i tryb kontroli wykonania umowy.