Jakie zmiany w działalności leczniczej

Od 15 lipca Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego mogą zbyć nie więcej niż 49 proc. swoich udziałów albo akcji w spółce zajmującej się działalnością leczniczą. Jeżeli podmiot publiczny posiada ponad 51 proc. udziałów bądź akcji w takiej spółce, obowiązuje zakaz wypłacania dywidendy.

Publikacja: 16.08.2016 16:07

Jakie zmiany w działalności leczniczej

Foto: www.sxc.hu

Nowe regulacje zawarto w ustawie z 10 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja). Oprócz ustawy o działalności leczniczej (dalej u.d.l.), zmieniono nią także m.in. ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (dalej u.ś.o.z.). Nowe przepisy wpłynęły na zakres uprawnień jednostek samorządu terytorialnego (dalej j.s.t.). Nowelizacją wprowadzono m.in.:

- zakaz zbywania udziałów i akcji w spółkach kapitałowych z udziałem j.s.t., jeśli w wyniku zbycia utraciłyby one pakiet większościowy udziałów albo akcji (czyli co najmniej 51 proc. kapitału zakładowego spółki),

- zasadę niewypłacania dywidendy w spółkach kapitałowych, w których j.s.t. posiada ponad 51 proc. udziałów albo akcji,

- dopuszczalność tworzenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (dalej s.p.z.o.z.), zmianę postępowania w razie wystąpienia straty netto w s.p.z.o.z. oraz dopuszczalność zmiany podmiotu tworzącego s.p.z.o.z., a także

- możliwość finansowania i lokalnego kontraktowania przez j.s.t. określonych świadczeń opieki zdrowotnej.

Zbywanie udziałów lub akcji

W uzupełnionym nowelizacją art. 6 ust. 2 u.d.l. przewidziano, że j.s.t. może utworzyć i prowadzić podmiot leczniczy w formie: spółki kapitałowej (czyli akcyjnej bądź z ograniczoną odpowiedzialnością), jednostki budżetowej oraz s.p.z.o.z.

Do takiej spółki kapitałowej utworzonej przez j.s.t. nie stosuje się przepisów o gospodarce komunalnej (art. 6 ust. 4 u.d.l.). J.s.t. może także przystępować do spółki kapitałowej wykonującej działalność leczniczą (art. 6 ust. 8 u.d.l.).

Przykład:

Publiczna uczelnia medyczna utworzyła spółkę kapitałową, która wykonuje działalność leczniczą polegającą na realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych i metod leczenia. W takiej spółce wartość nominalna udziałów albo akcji należących do uczelni medycznej nie może stanowić mniej niż 51 proc. kapitału zakładowego spółki, a uczelnia ta dysponuje bezpośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu. Udziały albo akcje w tego rodzaju spółce, poza uczelniami medycznymi, mogą posiadać tylko Skarb Państwa, j.s.t. oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (art. 6 ust. 7 u.d.l,).

W dodanym nowelizacją art. 6 ust. 9 u.d.l. zastrzeżono, że w spółce kapitałowej utworzonej przez Skarb Państwa lub j.s.t. bądź do której przystąpiły te podmioty, wartość nominalna udziałów albo akcji należących do Skarbu Państwa lub j.s.t. nie może stanowić mniej niż 51 proc. kapitału zakładowego spółki oraz Skarb Państwa lub j.s.t. dysponuje bezpośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu. Ograniczeń tych nie stosuje się w przypadku, jeżeli nabywcą lub obejmującym akcje spółki prowadzącej działalność w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego jest spółka kapitałowa, wobec której kontrolę sprawuje Skarb Państwa (art. 6 ust. 10 u.d.l.).

Po nowelizacji, Skarb Państwa lub j.s.t. może zatem dokonywać zbycia udziałów albo akcji w swojej spółce, pod warunkiem, że wartość nominalna udziałów albo akcji należących do podmiotu publicznego nadal będzie stanowić nie mniej niż 51 proc. kapitału zakładowego spółki, a podmiot ten będzie dysponować bezpośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu. Własność odpowiednio udziałów albo akcji nadal należy do Skarbu Państwa bądź j.s.t., ale mogą one zbywać udziały albo akcje tylko do poziomu 49 proc. Zgodnie z uzasadnieniem nowelizacji, rozwiązanie to ma zahamować proces zbywania udziałów albo akcji spółek kapitałowych Skarbu Państwa lub j.s.t., wykonujących działalność leczniczą. Posiadanie większościowego pakietu udziałów albo akcji oraz kontrola nad organami spółki na zapewnić podmiotom publicznym decydujący wpływ na funkcjonowanie spółki.

Wprowadzone nowelizacją ograniczenia stosuje się do spółek, w których w dniu wejścia w życie nowelizacji (15 lipca b.r.) Skarb Państwa, j.s.t. lub uczelnia medyczna posiadały udziały albo akcje o wartości nominalnej nie mniejszej niż 51 proc. kapitału zakładowego spółki oraz uprawnienie do dysponowania bezpośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu.

Przykład:

Powiat utworzył i prowadzi podmiot leczniczy w formie spółki kapitałowej (sp. z o.o.). W dniu wejścia w życie nowelizacji miał w niej udziały o wartości nominalnej nie mniejszej niż 51 proc. kapitału zakładowego oraz uprawnienie do dysponowania bezpośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników. W takim przypadku obowiązuje go wprowadzony nowelizacją zakaz zbywania udziałów prowadzącego do utraty pakietu większościowego. Gdyby jednak przez 15 lipca br. podjęto czynności mające na celu zbycie udziałów w takiej spółce lub skutkujące utratą uprawnienia do dysponowania przez powiat bezpośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników, to takie czynności zachowałyby ważność (art. 36 nowelizacji). Nowelizacja nie narusza bowiem tzw. interesów w toku.

Ważne:

Podmioty lecznicze w formie spółki kapitałowej utworzonej przez Skarb Państwa lub j.s.t., bądź do której przystąpiły te podmioty, mają obowiązek dostosować odpowiednio umowę spółki z o.o. albo statut spółki akcyjnych do ograniczeń wynikających z nowelizacji do 31 grudnia 2017 r.

Zakaz wypłaty dywidendy

W dodanym nowelizacją art. 6 ust. 11 u.d.l. przyjęto, że w spółce kapitałowej, w której Skarb Państwa, j.s.t. lub uczelnia medyczna posiada udziały albo akcje o wartości nominalnej nie mniejszej niż 51 proc. kapitału zakładowego spółki, nie wypłaca się dywidendy. Jak zwrócono uwagę w uzasadnieniu nowelizacji, z uwagi na zasadę ochrony praw nabytych, ochronę własności i równości wobec prawa, nie można jednak stosować tej regulacji do spółek kapitałowych, w których w dniu wejścia w życie nowelizacji wskazane wyżej podmioty publiczne nie posiadały 100 proc. udziałów albo akcji.

W art. 37 ust. 1 nowelizacji zastrzeżono zatem, że zaliczka pobrana przed dniem wejścia w życie nowelizacji (15 lipca br.) na poczet dywidendy nie podlega zwrotowi. Zakazu wypłaty dywidendy nie stosuje się także do spółek kapitałowych, w których w dniu wejścia w życie nowelizacji Skarb Państwa, j.s.t. lub uczelnia medyczna nie były jedynymi wspólnikami albo akcjonariuszami w okresie, w którym podmioty niebędące Skarbem Państwa, j.s.t. lub uczelnią medyczną, a będące akcjonariuszami lub wspólnikami tych spółek w dniu wejścia w życie nowelizacji, posiadają te udziały lub akcje (art. 37 ust. 2 nowelizacji).

Tworzenie samodzielnych zakładów

W nowelizacji przywrócono także możliwość tworzenia przez Skarb Państwa reprezentowany przez ministra, centralny organ administracji rządowej albo wojewodę, j.s.t. oraz publiczną uczelnię medyczną samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zgodnie z uzasadnieniem nowelizacji, wobec faktu, że u.d.l. zawiera przepisy dotyczące funkcjonowania s.p.z.o.z. nie ma podstaw zakaz tworzenia tych podmiotów.

Przykład:

Gmina rozważa utworzenie s.p.z.o.z. Zgodnie z dodanym nowelizacją art. 50a u.d.l., przy tworzeniu s.p.z.o.z. należy uwzględnić konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli oraz racjonalnej organizacji opieki zdrowotnej, a utworzenie s.p.z.o.z. następuje w drodze rozporządzenia, zarządzenia albo uchwały właściwego organu podmiotu tworzącego taką placówkę (w rozpatrywanym przypadku uchwały rady gminy).

Rozporządzenie, zarządzenie albo uchwała, o których mowa powyżej, powinny zawierać: nazwę i siedzibę s.p.z.o.z., określenie rodzaju działalności leczniczej oraz określenie mienia, w które wyposaża się ten podmiot leczniczy. S.p.z.o.z. podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i z chwilą wpisania do tego rejestru uzyskuje osobowość prawną. W celu wzmocnienia nadzoru, zgodnie z dodanym nowelizacją art. 53a u.d.l., w terminie do 31 maja każdego roku kierownik s.p.z.o.z. ma obowiązek sporządzić i przekazać podmiotowi tworzącemu raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej s.p.z.o.z., zawierający m.in. analizę tej sytuacji za poprzedni rok obrotowy oraz jej prognozę na kolejne 3 lata obrotowe.

W zmienionym art. 59 u.d.l. przyjęto, że s.p.z.o.z. powinien pokryć stratę netto we własnym zakresie, poprzez zmniejszenie funduszu zakładu. W takim przypadku nie ma obowiązku pokrywania straty przez podmiot tworzący. Wartość majątku s.p.z.o.z. określają: fundusz założycielski oraz fundusz zakładu, przy czym – po nowelizacji - fundusz założycielski stanowi wartość wydzielonej s.p.z.o.z. części mienia Skarbu Państwa, j.s.t. lub uczelni medycznej, w tym przekazanego w nieodpłatne użytkowanie, a fundusz zakładu stanowi wartość majątku s.p.z.o.z. po odliczeniu funduszu założycielskiego.

Dopiero w sytuacji, gdy strata netto za rok obrotowy nie może zostać pokryta przez s.p.z.o.z. z funduszu zakładu i po dodaniu kosztów amortyzacji ma wartość ujemną, podmiot tworzący powinien skorzystać z jednego z dwóch następujących rozwiązań, czyli:

- w ciągu 9 miesięcy od upływu terminu do zatwierdzenia sprawozdania finansowego s.p.z.o.z. pokryć stratę netto za rok obrotowy tego zakładu w kwocie, jaka nie może być pokryta z funduszu zakładu, ale nie wyższej niż suma straty netto i kosztów amortyzacji albo

- w ciągu 12 miesięcy od upływu terminu do zatwierdzenia sprawozdania finansowego s.p.z.o.z. wydać rozporządzenie, zarządzenie bądź podjąć uchwałę o likwidacji s.p.z.o.z.

Strata netto i koszty amortyzacji dotyczą roku obrotowego objętego sprawozdaniem finansowym.

W art. 38 ust. 1 nowelizacji zastrzeżono, że obowiązek wydania rozporządzenia albo zarządzenia, bądź podjęcia uchwały o likwidacji s.p.z.o.z., o którym mowa powyżej, stosuje się po raz pierwszy w związku ze stratą netto wynikającą ze sprawozdania finansowego za 2017 rok, a w przypadku s.p.z.o.z., dla których rok obrotowy nie jest rokiem kalendarzowym, ze sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty po dniu wejścia w życie nowelizacji.

Przykład:

Załóżmy, że w sprawozdaniu finansowym s.p.z.o.z. wystąpi strata netto. W takim przypadku, zgodnie z dodanym nowelizacją art. 59 ust. 4 u.d.l., kierownik s.p.z.o.z., w terminie trzech miesięcy od upływu terminu do zatwierdzenia sprawozdania finansowego, będzie musiał (z uwzględnieniem raportu o sytuacji ekomoniczno-finansowej) sporządzić program naprawczy, na okres nie dłuższy niż 3 lata, i przedstawić go podmiotowi tworzącemu w celu zatwierdzenia. Taki obowiązek będzie ciążyć na nim niezależnie od pokrywania straty we własnym zakresie przez s.p.z.o.z., bądź przez podmiot tworzący.

Pierwszy program naprawczy, o którym mowa powyżej, trzeba będzie sporządzić w związku ze stratą netto wynikającą ze sprawozdania finansowego za 2016 rok, a w przypadku s.p.z.o.z., dla których rok obrotowy nie jest rokiem kalendarzowym, ze sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty po dniu wejścia w życie nowelizacji, czyli 15 lipca b.r. (art. 38 ust. 2 nowelizacji).

W dodanym nowelizacją art. 67a u.d.l. przewidziano także możliwość zmiany podmiotu tworzącego s.p.z.o.z. Takiej zmiany dokonuje się na podstawie porozumienia zawartego między podmiotem, który dotychczas wykonywał uprawnienia i obowiązki podmiotu tworzącego (podmiot przekazujący), a podmiotem, który przejmie te uprawnienia i obowiązki (podmiot przejmujący).

Przykład:

Załóżmy, że dwie j.s.t. zechcą zawrzeć porozumienie w sprawie przejęcia praw i obowiązków podmiotu tworzącego s.p.z.o.z. Takie porozumienie powinno zawierać co najmniej:

- oznaczenie podmiotów przekazującego i przejmującego,

- oznaczenie s.p.z.o.z. będącego przedmiotem porozumienia,

- zasady odpowiedzialności za zobowiązania tego s.p.z.o.z.,

- zasady przejęcia jego mienia oraz

postanowienie o przekazaniu na własność podmiotowi przejmującemu nieruchomości będących w posiadaniu s.p.z.o.z., których właścicielem przed dniem zawarcia porozumienia jest podmiot przekazujący.

Podmiot przejmujący powinien także dostosować, w terminie sześciu miesięcy od dnia zawarcia porozumienia, skład rady społecznej działającej w s.p.z.o.z. do wymagań określonych w art. 48 u.d.l. W podmiotach utworzonych przez j.s.t. w skład tej rady wchodzą: wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa bądź osoba przez niego wyznaczona, a także przedstawiciele wybrani przez odpowiednio: radę gminy, radę powiatu albo sejmik województwa.

Finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych j.s.t. W dodanych nowelizacją art. 9a-9b u.ś.o.z. przewidziano zatem, że w celu zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie ochrony zdrowia - uwzględniając w szczególności regionalną mapę potrzeb zdrowotnych, priorytety dla regionalnej polityki zdrowotnej oraz stan dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej na obszarze województwa - j.s.t. może finansować dla mieszkańców tej wspólnoty gwarantowane świadczenia opieki zdrowotnej. Takie rozwiązanie jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem j.s.t.

Gwarantowane świadczenia opieki zdrowotnej finansuje się na podstawie umowy zawartej między j.s.t. a świadczeniodawcą wyłonionym w drodze konkursu ofert.

Przykład:

Załóżmy, że j.s.t. będzie wyłaniać świadczeniodawcę gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w drodze konkursu ofert. W takim przypadku powinna ogłosić o przeprowadzeniu konkursu ofert w swojej siedzibie i na swojej stronie internetowej co najmniej na 15 dni przed upływem wyznaczonego terminu składania ofert. W ogłoszeniu należy określić w szczególności: przedmiot konkursu ofert, wymagania stawiane oferentom oraz termin i miejsce składania ofert. W zakresie nieuregulowanym w u.ś.o.z. do trybu przeprowadzenia konkursu ofert i zawarcia umów o realizację świadczeń stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego dotyczące przetargu. Do wyboru świadczeniodawcy nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych.

Nowelizacja przyznaje jednak pierwszeństwo zawierania umowy podmiotom leczniczym, dla których dana j.s.t. jest podmiotem tworzącym, bądź podmiotom leczniczym będącym spółką kapitałową z udziałem j.s.t.

Przyjęto, że w sytuacji, gdy j.s.t. są:

- podmiotami tworzącymi dla podmiotu leczniczego, bądź

- jedynymi albo większościowymi wspólnikami albo akcjonariuszami w spółce kapitałowej będącej podmiotem leczniczym,

który udziela świadczeń gwarantowanych w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zawieranej umowy, umowę tę zawiera się w pierwszej kolejności z tym podmiotem. W takim przypadku nie przeprowadza się konkursu ofert. Do zawarcia takiej umowy nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych.

Jak podkreślono w uzasadnieniu nowelizacji, dopiero w sytuacji, gdy na terenie danej j.s.t. nie ma podmiotu leczniczego korzystającego z pierwszeństwa zawierania umowy, bądź taki podmiot leczniczy nie dysponuje odpowiednim zapleczem (sprzętem i aparaturą medyczną lub personelem) dla realizacji określonych świadczeń, bądź z innych powodów umowa z tym podmiotem nie może zostać zawarta, j.s.t. jest uprawniona do zawierania umów z „zewnętrznymi" podmiotami wykonującymi działalność leczniczą działającymi na terenie tej jednostki, wyłonionymi w wyniku konkursu ofert.

Nie może także dochodzić do podwójnego finansowania tych samych świadczeń gwarantowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia (dalej NFZ) oraz j.s.t. W sytuacji, gdy świadczeniodawca jest stroną umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z NFZ, umowa zawierana z j.s.t. może obejmować tylko świadczenia gwarantowane udzielane ponad kwotę zobowiązania NFZ wobec świadczeniodawcy w danym zakresie. O zawarciu umowy z j.s.t. świadczeniodawca, będący równocześnie stroną umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z NFZ, musi poinformować właściwego miejscowo dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ. Świadczeniodawca powinien także przesyłać do wiadomości tego oddziału, w terminie do 10. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc, kopię dokumentów rozliczeniowych przedstawianych j.s.t.

W celu realizacji wskazanych wyżej zadań, j.s.t. przyznano prawo przetwarzania danych dotyczących: osób, którym udzielono świadczenia gwarantowane na podstawie umowy oraz osób udzielających świadczeń gwarantowanych na tej podstawie (dodany nowelizacją art. 188d u.ś.o.z.).

Anna Puszkarska, radca prawny

podstawa prawna: art. 1, art. 10, art. 21, art. 35-38, art. 42 ustawy z 10 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r. poz. 960).

Co powinna zawierać umowa

Zawierana przez jednostki samorządu terytorialnego umowa dotycząca gwarantowanych świadczeń zdrowotnych powinna określać w szczególności:

- rodzaj, zakres i liczbę udzielanych świadczeń,

- warunki i organizację ich udzielania,

- okres obowiązywania umowy,

- kwotę zobowiązania oraz zasady rozliczeń, z uwzględnieniem taryfy świadczeń, w razie jej ustalenia oraz

- sposób i tryb kontroli wykonania umowy.

Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona