Zajęcia szkolne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Resort oświaty chce, aby dzieci i młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych mogły mieć specjalne zajęcia w swoich placówkach.

Aktualizacja: 05.06.2018 09:06 Publikacja: 04.06.2018 17:43

Zajęcia szkolne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Foto: Fotolia.com

Diagnostyka uczniów, badania przesiewowe, udzielanie pomocy pedagogiczno-psychologicznej, profilaktyka uzależnień, edukacja w zakresie zdrowia psychicznego i wsparcia w okresie wczesnego rozwoju – Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt rozporządzenia określającego, jakie zajęcia mają być świadczone w ramach pomocy pedagogiczno-psychologicznej w szkołach i przedszkolach.

– To pierwszy krok w uporządkowaniu zasad udzielania wsparcia w szkołach – tłumaczy Ryszard Proksa, szef NSZZ Solidarność Pracowników Oświaty.

Przepisy rozporządzenia uregulują pracę pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych, zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach, dla których tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz. To, jak twierdzi resort edukacji, ma pokazać, na jakiego typu wsparcie może liczyć każde dziecko w szkole. Szefowa MEN Anna Zalewska zapewnia, że jej celem jest zapewnienie wsparcia pedagoga i psychologa w każdej szkole.

Przybywa orzeczeń

A potrzeba wsparcia uczniów jest coraz większa. Z danych Systemu Informacji Oświatowej wynika, że od 2011 r. gwałtowanie wzrasta liczba uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W 2012 r. różnymi formami tej pomocy objętych było 25 proc. uczniów, w 2013 r. – 27 proc. uczniów. Obecnie z takiej pomocy korzysta niemal co trzeci uczeń.

Wzrasta też liczba uczniów z orzeczeniem o niepełnosprawności, wymagających kształcenia specjalnego. W roku szkolnym 2012/2013 – 14 020 dzieci przedszkolnych wymagało specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Teraz ich liczba wzrosła do 31 708. U uczniów szkół podstawowych mamy wzrost z 59 109 do 147 344 osób.

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogli korzystać z pomocy asystentów, którzy w odróżnieniu od nauczycieli zatrudniani byli nie w oparciu o Kartę Nauczyciela, ale kodeks pracy. Od 1 września tego roku szkoły nie będą mogły już ich zatrudniać. A wsparcia tego będą udzielać nauczyciele. – Asystenci, choć mieli identyczne kwalifikacje jak nauczyciele, pracowali na gorszych warunkach. Teraz sytuacja się unormuje – tłumaczy Proksa.

Brakuje kadry

Problem jednak w tym, że szkoły i samorządy nie mają ani wystarczającej liczby specjalistów, ani środków, by takiego wsparcia udzielać. Finalnie – zadania te są zrzucane na innych nauczycieli. Z ankiety przeprowadzonej przez ZNP wśród dyrektorów 2460 przedszkoli, 4221 szkół podstawowych i 1389 ponadgimnazjalnych wynika, że problem pracy za darmo, w ramach realizowania zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dotyczy nauczycieli w blisko połowie szkół i placówek oświatowych. – Problem ten obserwujemy już od dawna. Od stycznia apelujemy o jego rozwiązanie. Jak dotąd bezskutecznie – mówi Magdalena Kaszulanis, rzecznik prasowy ZNP.

Etap legislacyjny: konsultacje publiczne

OPINIA

Marek Wójcik, ekspert Związku Miast Polskich

Samorządom zależy na podnoszeniu jakości pomocy, które uczniowie mogą otrzymać w szkołach. Trudno jednak oczekiwać, że zabierając nam narzędzia do ich realizacji, będziemy w stanie zapewnić specjalistyczną pomoc. Mam na myśli na przykład likwidację tzw. godzin karcianych, w czasie których nauczyciele prowadzili zajęcia dodatkowe i wychowawcze. Niestety, za wzrostem zajęć i obowiązków szkół nie idzie wsparcie finansowe. Trzeba powiedzieć wprost – samorządów na to nie stać. A resort edukacji obarczając nas dodatkowymi zadaniami, nie przyznaje dodatkowych środków, które przeznaczylibyśmy na zatrudnienie nauczycieli. Problemem jest też infrastruktura, bo w przepełnionych w wyniku reformy szkołach, trudno będzie wygospodarować miejsce, w którym uczeń będzie mógł swobodnie porozmawiać o swoich problemach.

Diagnostyka uczniów, badania przesiewowe, udzielanie pomocy pedagogiczno-psychologicznej, profilaktyka uzależnień, edukacja w zakresie zdrowia psychicznego i wsparcia w okresie wczesnego rozwoju – Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt rozporządzenia określającego, jakie zajęcia mają być świadczone w ramach pomocy pedagogiczno-psychologicznej w szkołach i przedszkolach.

– To pierwszy krok w uporządkowaniu zasad udzielania wsparcia w szkołach – tłumaczy Ryszard Proksa, szef NSZZ Solidarność Pracowników Oświaty.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona