Unieważnienie dowodu osobistego – zmiany w przepisach

Kradzież lub zaginięcie dokumentu tożsamości obowiązkowo trzeba zgłosić policji, by unieważnić dowód. Do niedawna konieczna była też wizyta w urzędzie gminy. Teraz już nie.

Aktualizacja: 07.03.2019 11:06 Publikacja: 07.03.2019 07:32

Unieważnienie dowodu osobistego – zmiany w przepisach

Foto: Fotolia

Do tej pory - a dokładnie do poniedziałku 4 marca - było tak, że samo zgłoszenie na policji nie wystarczyło, by odpowiedni zapis o unieważnieniu trafił do Rejestru Dowodów Osobistych (RDO). Konieczne było oddzielne zgłoszenie w urzędzie gminy. Można to było zrobić online za pośrednictwem usługi "Zgłoś utratę dowodu osobistego lub osobiście - w urzędzie".

Czytaj też:

Nowy dowód osobisty jak karta kredytowa czy smartfon

Teraz jest łatwiej. Jeśli zgłosimy kradzież dowodu na policji, informacja na ten temat od razu pojawia się w Rejestrze Dowodów Osobistych. A to oznacza, że nie trzeba iść do urzędu. On już wszystko wie.  Już w pierwszym dniu działania nowego systemu policja unieważniła w ten sposób 28 dowodów.

Jeśli Twój dowód zaginął, nikt go nie ukradł, po prostu nie możesz go znaleźć – skorzystaj z wciąż działającej e-usługi "Zgłoś utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego".

Za kilkanaście dni będzie można odbierać pierwsze e-dowody. I on może się gdzieś zawieruszyć. W przypadku takiego dokumentu będzie czas na spokojne poszukiwania, bo e-dowód będzie można zawiesić na 14 dni.  Jeśli w tym czasie nie cofnie się zawieszenia, dowód zostanie automatycznie unieważniony. Natomiast po cofnięciu zawieszenia w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu będzie można złożyć zarówno w urzędzie, jak i przez Internet.

Jak pokazał pierwszy dzień po wdrożeniu e-dowodu, wiele osób chce go mieć. Do urzędów trafiło 18640 wniosków o nowy dokument.

W tym miejscu należy przypomnieć, że kradzież lub zagubienie dowodu osobistego koniecznie trzeba  też zgłosić w banku (dowolnym) nawet wtedy,  jeśli nie mamy jeszcze konta bankowego. To ochroni nas przed skutkami kradzieży tożsamości lub próbami oszustwa.

Do tej pory - a dokładnie do poniedziałku 4 marca - było tak, że samo zgłoszenie na policji nie wystarczyło, by odpowiedni zapis o unieważnieniu trafił do Rejestru Dowodów Osobistych (RDO). Konieczne było oddzielne zgłoszenie w urzędzie gminy. Można to było zrobić online za pośrednictwem usługi "Zgłoś utratę dowodu osobistego lub osobiście - w urzędzie".

Czytaj też:

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara