Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) o ustroju gminy stanowi jej statut. Określa się w nim m.in. organizację wewnętrzną i tryb pracy organów gminy (art. 22 ust. 1 u.s.g.). Uchwalanie statutu i wprowadzanie w nim zmian należy do wyłącznej właściwości rady gminy (art. 18 ust. 2 pkt 1 u.s.g.).
Czytaj także: Statut miasta nadaje Rada Ministrów
Tryb uchwalania
Podjęcie takiej uchwały przez radę powinno nastąpić zgodnie z art. 14 ust. 1 u.s.g, czyli zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym. W statucie nie można zastrzec innego trybu jego uchwalania.
W przypadku gminy powyżej 300 tys. mieszkańców, projekt statutu powinien zostać uzgodniony z Prezesem Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej (art. 3 ust. 2 u.s.g.) >procedura patrz ramka. Uzgodnienie jest wymagane nie tylko przy uchwalaniu statutu, ale także przy jego zmianach. Uchwalenie statutu bez wymaganego uzgodnienia spowodowałoby nieważność statutu. W sytuacji, gdy przy uzgadnianiu projektu dochodzi do sporu, to takie sporne sprawy rozstrzyga Rada Ministrów (art. 3 ust. 3 u.s.g.).
Po zgłoszeniu poprawek do projektu zmian statutu przez Prezesa Rady Ministrów, rada gminy nie może ich zignorować. Art. 3 ust. 2 u.s.g. wymaga bowiem „uzgodnienia" projektu, czyli zaakceptowania jego treści zarówno przez radę gminy, jak i przez Prezesa Rady Ministrów. Wymóg „uzgodnienia" to nie wymóg uzyskania niewiążącej opinii. Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 2 marca 2009 r. (sygn. IV SA/Gl 904/08, LEX nr 533659) „uzgadniając projekt uchwały" obie strony przedstawiają swoje stanowiska, dążąc do osiągnięcia konsensusu. W przypadku pominięcia przez radę gminy zastrzeżeń Prezesa Rady Ministrów (bez rozstrzygnięcia sporu przez Radę Ministrów), uchwała rady gminy – jako sprzeczna z prawem – byłaby nieważna, co zostałoby stwierdzone przez organ nadzoru zgodnie z art. 91 u.s.g. Gdyby, z uwagi na liczbę mieszkańców gminy, wcześniejsze zmiany statutu wymagały uzgodnienia z Prezesem Rady Ministrów, a później liczba mieszkańców gminy spadła i nie przekraczała już 300 tys., to kolejne zmiany statutu nie wymagałyby już omawianego uzgodnienia.