Urząd skarbowy on-line: sprawy podatkowe będzie można załatwiać przez internet

Sprawy podatkowe będzie można załatwiać w e-urzędzie skarbowym. Ma być szybciej i przyjemniej.

Publikacja: 29.12.2020 08:51

Urząd skarbowy on-line: sprawy podatkowe będzie można załatwiać przez internet

Foto: Adobe Stock

Ministerstwo Finansów poinformowało właśnie, że jest już projekt przepisów mających zautomatyzować proces załatwiania niektórych spraw przez fiskusa. Obiecuje, że podatnicy będą mogli korzystać z nowoczesnego e-urzędu skarbowego.

Co to takiego? System teleinformatyczny zapewniający pakiet usług online. Będzie przeznaczony dla podatników, płatników (czyli podmiotów odpowiedzialnych za pobranie i odprowadzenie podatku), pełnomocników, komorników sądowych i notariuszy. Umożliwi im załatwianie spraw podatkowych, głównie VAT, PIT i CIT. Za jego pomocą wypełnią swoje obowiązki, w tym zapłatę podatku. W urzędowym serwisie znajdą m.in. informacje o stanie swoich rozliczeń, statusie spraw, złożonych dokumentach. Będzie można je zaktualizować, przekazać dokumenty, złożyć pismo i dokonać płatności elektronicznych.

Czytaj także: Masz sprawę w urzędzie skarbowym? Umów wizytę online

Serwis umożliwi także wygodną, dwustronną komunikację z organami Krajowej Administracji Skarbowej.

Osoba uwierzytelniona (zalogowana) w e-urzędzie skarbowym będzie miała dostęp do informacji podatkowych, które jej dotyczą. A także spraw innych podatników, do których uzyskała upoważnienie. Ministerstwo Finansów zapewnia, że wdrożenie systemu umożliwi automatyzację wykonywanych przez fiskusa zadań. W efekcie przyspieszy ich załatwianie.

Inwestycja została uruchomiona w połowie 2019 r. i będzie prowadzona etapami, do września 2022 r. W tym czasie użytkownikom serwisu zostaną udostępnione kolejne usługi.

Przygotowany projekt zmienia wiele ustaw, m.in. ordynację podatkową, ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, kodeks karny skarbowy czy kodeks postępowania cywilnego. Przykładowo, dodanie nowego przepisu w ordynacji podatkowej umożliwi wydawanie w sposób zautomatyzowany zaświadczeń.

Katalog czynności, które będą mogły być wykonywane w e-urzędzie skarbowym, określi minister finansów w rozporządzeniu.

Ministerstwo Finansów informuje, że projekt nowych przepisów zostanie skierowany do dalszych prac.

O planach obsługi podatników pisaliśmy m.in. w „Rzeczpospolitej" z 22 grudnia, w tekście dotyczącym urzędu skarbowego dla największych firm. Z kolei, jak się umówić z fiskusem w czasie epidemii koronawirusa, wyjaśnialiśmy w „Rzeczpospolitej" z 14 grudnia. Informowaliśmy, że wiele spraw można załatwić w urzędzie skarbowym drogą elektroniczną.

Ministerstwo Finansów poinformowało właśnie, że jest już projekt przepisów mających zautomatyzować proces załatwiania niektórych spraw przez fiskusa. Obiecuje, że podatnicy będą mogli korzystać z nowoczesnego e-urzędu skarbowego.

Co to takiego? System teleinformatyczny zapewniający pakiet usług online. Będzie przeznaczony dla podatników, płatników (czyli podmiotów odpowiedzialnych za pobranie i odprowadzenie podatku), pełnomocników, komorników sądowych i notariuszy. Umożliwi im załatwianie spraw podatkowych, głównie VAT, PIT i CIT. Za jego pomocą wypełnią swoje obowiązki, w tym zapłatę podatku. W urzędowym serwisie znajdą m.in. informacje o stanie swoich rozliczeń, statusie spraw, złożonych dokumentach. Będzie można je zaktualizować, przekazać dokumenty, złożyć pismo i dokonać płatności elektronicznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów