Możliwość lepszego doboru współpracowników, szybkość przeprowadzanych zmian na istotnych stanowiskach, pewność, że odpowiednie osoby zajmują odpowiednie miejsca to tylko kilka przykładowych argumentów za niedawno wprowadzoną nowelizację ustawy o służbie cywilnej. Dzięki niej między innymi wyższe stanowiska w służbie cywilnej będą obsadzane w drodze powołania, a nie jak dotąd – konkursu.
Przed wprowadzeniem nowej ustawy dyrektora generalnego urzędu, dyrektora i zastępcę dyrektora departamentu lub komórki równorzędnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ministerstwie i urzędzie centralnym, dyrektora i zastępcę dyrektora wydziału lub komórki równorzędnej w urzędzie wojewódzkim, wojewódzkiego lekarza weterynarii i jego zastępcę oraz kierującego komórką organizacyjną i jego zastępcę w Biurze Nasiennictwa Leśnego wybierano w drodze konkursu. Od dnia wejścia w życie nowych przepisów (23 stycznia 2015 r.) zapełnienie tych stanowisk nastąpi w drodze powołania. Oznacza to wprost, że o objęciu danego stanowiska nie będą decydowały ocenione obiektywnymi kryteriami kwalifikacje pracownika, ale stopień znajomości jego kompetencji przez jego przyszłego przełożonego.