Od soboty już cała ekspresówka S5 z Poznania do Wrocławia

Kierowcy mają nowy fragment 160-kilometrowej trasy łączącej aglomeracje Wielkopolski i Dolnego Śląska. Do półtorej godziny skrócił się w sobotę czas przejazdu drogą ekspresową S5 od Poznania do Wrocławia, dzięki włączeniu do ruchu ostatnich 50 kilometrów na terenie województwa wielkopolskiego.

Publikacja: 14.12.2019 12:08

Od soboty już cała ekspresówka S5 z Poznania do Wrocławia

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Na nowo uruchomiony fragment złożyły się trzy odcinki. Pierwszy to Poznań – Wronczyn o długości 16 kilometrów, na którym znalazły się trzy węzły drogowe - Konarzewo, Stęszew i Mosina, a także 17 obiektów inżynierskich. Z inwestycją były problemy, bo pierwotnie trasę za ponad pół miliarda złotych miało wybudować włoskie konsorcjum spółek Toto Construzioni Generali i Vianini Lavori. Włosi opóźniali jednak roboty, więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wypowiedziała im umowę w połowie obecnego roku i szybko podpisała kontrakty z nowymi wykonawcami. Nie wszystko jednak zostało sfinalizowane: w przyszłym roku mają być zagospodarowywane Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP), kończone drogi serwisowe oraz sadzona zieleń.

Kolejny oddany kawałek S5 to Wronczyn – Kościan Południe o długości prawie 19 kilometrów. Został ukończony miesiąc przed terminem. Ma dwa węzły drogowe - Czempiń oraz Kościan Północ i dwa MOP-y. Kosztował prawie 360 mln zł.

Trzeci, 16-kilometrowy odcinek łączy Kościan z Radomickiem i są na nim cztery węzły: Kościan Południe, Śmigiel Północ, Śmigiel Południe oraz Lipno. Tu także nie zakończono wszystkich robót związanych z kontraktem. Według GDDKiA, udostępniona jest trasa główna, ale nadal będą trwały roboty poza jezdniami. Od węzła Kościan Południe do Lipna będzie ograniczenie prędkości do 90 km/h ze względu na brak ogrodzenia trasy i niebezpieczeństwo zderzenia z dzikimi zwierzętami.

Na nowym 50-kilometrowym fragmencie S5 nie ma jednak stacji paliw. na razie tankować można w rejonie Poznania oraz za węzłem Lipno. Budowa całej 165-kilometrowej trasy od Poznania do Wrocławia kosztowała ponad 5 mld zł.

Według GDDKiA, przed końcem roku do ruchu miałyby zostać włączone jeszcze dwa odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Pomiędzy Jaroszewem a Mielnem trwają prace wykończeniowe na trasie głównej. Montowane są bariery, oznakowanie i siatki ogrodzeniowe. Prowadzone są również roboty przy odwodnieniu i oświetleniu. Natomiast na odcinku Maksymilianowo – Tryszczyn drogowcy pracują m.in. przy odwodnieniu oraz przy wiadukcie nad linią kolejową w Maksymilianowie.

Trzy inne odcinki trasy planowane na ten rok (budowane wcześniej przez włoską firmę Impresa Pizzarotti, wyrzuconą z inwestycji) - Nowe Marzy – Dworzysko, Dworzysko – Aleksandrowo i Białe Błota – Szubin, wciąż pozostają placem budowy.

Droga ekspresowa S5 będzie jedną z najważniejszych dróg szybkiego ruchu w kraju. Połączy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza. Będzie mieć 365 kilometrów. Zostanie ukończona w 2022 roku.

Na nowo uruchomiony fragment złożyły się trzy odcinki. Pierwszy to Poznań – Wronczyn o długości 16 kilometrów, na którym znalazły się trzy węzły drogowe - Konarzewo, Stęszew i Mosina, a także 17 obiektów inżynierskich. Z inwestycją były problemy, bo pierwotnie trasę za ponad pół miliarda złotych miało wybudować włoskie konsorcjum spółek Toto Construzioni Generali i Vianini Lavori. Włosi opóźniali jednak roboty, więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wypowiedziała im umowę w połowie obecnego roku i szybko podpisała kontrakty z nowymi wykonawcami. Nie wszystko jednak zostało sfinalizowane: w przyszłym roku mają być zagospodarowywane Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP), kończone drogi serwisowe oraz sadzona zieleń.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje