Polska hubem logistycznym Europy

Dobry plan, dużo pieniędzy na inwestycje i współpraca z Chinami są niezbędne, by Centralny Port Komunikacyjny spełnił pokładane w nim nadzieje.

Publikacja: 10.09.2018 07:15

W CPK potrzebny jest hub, nawet czteromodalny – zgadzali się paneliści

W CPK potrzebny jest hub, nawet czteromodalny – zgadzali się paneliści

Foto: Fotorzepa, TOMASZ JODŁOWSKI

Jak wykorzystać centralne położenie Polski w Europie, które jest wyzwaniem politycznym i szansą gospodarczą, było tematem dyskusji „Od stabilnej bazy do wielkich projektów – tylko ta kolejność pozwoli zrealizować wizję rozwoju kolei".

Skorzystać z szans

Położenie Polski to wciąż niewykorzystany potencjał, daje krajowi szansę na zostanie centrum logistycznym Europy. O trafności pomysłu Centralnego Portu Komunikacyjnego świadczy zainteresowanie projektem naszych niemieckich sąsiadów. Sukces planu wymaga jednak spełnienia dwóch trudno osiągalnych warunków: ogromnych nakładów inwestycyjnych i zgodnej współpracy władz rządowych, samorządowych i biznesu – to główne wnioski. O potencjale kolei mówił Mirosław Antonowicz z zarządu PKP PLK. – Polska jest trzecią siecią kolejową w Europie, ma 19 tys. km linii, nie wszystkie są w dobrym stanie, w stanie niezadowalającym jest 14 proc. torów – mówił Antonowicz.

Miliardy czekają

Finansowanie projektów kolejowych zapewnia dziś 66 mld zł Krajowego Programu Kolejowego (KPK). To największy w historii program modernizacji kolei, który ze względu na swoją skalę i harmonogram wymaga strategicznej koordynacji, aby w pełni i na czas wykorzystać dostępne środki.

– Teraz wszyscy koncentrujemy się na tym, by Krajowy Program Kolejowy został zrealizowany z sukcesem – powiedział Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.

Inwestycje przynoszą już owoce. Wojciech Orzech podkreślił, że w ciągu trzech lat współpracy z PKP PLK i dzięki konsekwentnej polityce podnoszenia jakości liczba awarii spadła z 300 do poniżej 50 rocznie. – Dalsza poprawa wymaga nakładów na innowacyjne narzędzia i technologie. Szacujemy, że będziemy potrzebowali inwestycji wartych 167 mln zł, aby nadal podnosić jakość utrzymania sieci – dodał Orzech.

Eksperci byli zgodni, że inwestorem w wielkich programach infrastrukturalnych musi być państwo, prywatny biznes ich nie uniesie.

Plan musi być rozsądny

Eksperci wskazali warunki konieczne dla sukcesu. Potrzebny jest dobry plan wykorzystania infrastruktury, która powstanie na potrzeby CPK. – Musi być jakiś pomysł, by ta infrastruktura funkcjonowała i miała rację bytu, a nie była jak kolejne stadiony, na których po Euro nic się nie dzieje – powiedział Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego.

Sam projekt uważa on za trafny. – Jestem optymistą, jeśli chodzi o CPK, bo mamy w Niemczech kibiców tego projektu – dodał.

Jego zdaniem infrastruktura od lat koncentrowała się wokół dużych miast i prowadziła na Zachód. Dziś musi się rozwijać także w kierunku północ–południe, otworzyć się na morze nie tylko ze względu na gazoport, ale też wspólne interesy Międzymorza. – Politycznie będzie bardzo trudno porozumieć się z grupą 13 państw, ale infrastruktura jest dobrym wyjściem, by zacząć integrować i wzmacniać ten region – dodał Roszkowski.

Chodzi nie tylko o kolej i lotnisko. – Na świecie nie buduje się dziś portów lotniczych, tylko multimodalne, co najmniej trójmodalne huby, dobrze, by łączyły cztery środki transportu – powiedział Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP PLK. Dodał, że bez kolei szanse rozwojowe CPK są małe, bo to kolej musi dowieźć pasażerów w krótkim czasie z różnych miejsc Polski.

Zdaniem Roberta Gwiazdowskiego, przewodniczącego Warsaw Enterprise Institute, do CPK potrzebna będzie dobrze funkcjonująca kolej, a żeby tak było, kluczowe jest utrzymanie infrastruktury kolejowej na jak najwyższym poziomie, co gwarantuje obecny dostawca usługi PKP Energetyka. – Bo jeśli mamy dojechać autostradą na lotnisko z drogim, lotniczym biletem w ręce, to trzeba będzie wyruszyć pięć godzin przed wylotem, bo na autostradzie często są korki – powiedział Gwiazdowski.

Podał w wątpliwość szacunki, że z CPK będzie latało rocznie 100 mln osób. – Jestem w stanie sobie wyobrazić, że specjalnie opłaceni eksperci powiedzą rządowi, że będzie latać 100 mln osób – mówił Gwiazdowski. Wyjaśnił, że aby osiągnąć tę liczbę, musieliby z lotniska korzystać nie tylko Czesi i Słowacy, ale i Niemcy. – Mówcie sobie o 100 mln pasażerów, zwłaszcza przed wyborami, tylko nie słuchajcie ekspertów, którzy wam o tym mówią – ironizował.

Mirosław Antonowicz dodał, że oprócz Chińczyków wejściem do Polski dla towarów z Azji zainteresowane są fundusze inwestycyjne z Singapuru. – Kolejowy Jedwabny Szlak jest sukcesem polskiej logistyki, możemy wykorzystać rentę z położenia Polski w środku Europy – dodał. ©?

—api

Jak wykorzystać centralne położenie Polski w Europie, które jest wyzwaniem politycznym i szansą gospodarczą, było tematem dyskusji „Od stabilnej bazy do wielkich projektów – tylko ta kolejność pozwoli zrealizować wizję rozwoju kolei".

Skorzystać z szans

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny