Odbiór osobiście lub w paczkomacie

Szybki rozwój usług kurierskich zmusza branżę do inwestycji. Rośnie sieć punktów doręczeń.

Publikacja: 18.07.2018 06:00

Odbiór osobiście lub w paczkomacie

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Przychody z obsługi przesyłek kurierskich w 2017 roku wzrosły o prawie 11 proc. i stanowią niemal połowę przychodów operatorów pocztowych, podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Rozwój usług kurierskich wynika z popularyzacji e-handlu, którego roczny wzrost szacuje się na 20–30 proc. Eksperci wskazują, że udział gospodarki internetowej w europejskim PKB wynosi 2,2 proc., a do 2020 roku wzrośnie trzykrotnie.

 

Punkty dla klientów

Klienci chętnie odbierają przesyłki w wyznaczonych punktach lub automatach i usługodawcy rozwijają sieci tych punktów. Geis w Polsce zdecydował się na szybką budowę sieci Geis Point i w ciągu roku otworzył około 300 takich punktów. – Celem jest podwojenie liczby punktów Geis Point w ciągu następnych kilkunastu miesięcy – zapewnia wiceprezes Grupy Geis w Polsce Adam Kwiatkowski.

Dodaje, że Geis oferuje odbiór za pobraniem (tzw. Usługa COD) dla klientów z segmentu B2C zarówno w produkcie paczkowym i kurierskim, jak i dla klientów korzystających z produktu „cargo", czyli z transportu paletowego lub transportu przesyłek niespełniających kryteriów i standardów paczki. Usługa COD obsługiwana jest w formie pobrania gotówki przez kierowcę. – Rozważamy też możliwość wprowadzenia płatności kartami bankowymi – sygnalizuje Kwiatkowski. Zaznacza, że Grupa Geis notuje podobne wpływy z usług kurierskich i drobnicowych.

W nowe paczkomaty inwestuje InPost. Na koniec roku będzie miał ich w Polsce 4,5 tys., blisko o jedną trzecią więcej w stosunku do poprzedniego roku. Te liczby bledną w stosunku do oferty Poczty Polskiej. Podaje ona, że nadal najwięcej przesyłek odbieranych jest w placówkach pocztowych, których jest 7,5 tys., o sto więcej niż rok temu.

W pierwszych czterech miesiącach 2018 roku zainteresowanie klientów odbiorem przesyłek w punktach odbioru wzrosło aż o 30 proc. Prawie trzykrotnie zwiększyła się liczba przesyłek odbieranych na stacjach Orlen. Sieć click & collect Poczty Polskiej to ponad 8,3 tys. lokalizacji. Oprócz 4,3 tys. placówek pocztowych to także 1 tys. stacji paliw, 1,3 tys. kiosków Ruchu oraz 1,5 tys. sklepów Żabka i Freshmarket. PP do końca 2018 roku chce powiększyć sieć do 11 tys. punktów.

Nowe sortery

W ostatnich latach w Polsce w sortery zainwestowali niemal wszyscy gracze. DPD zapewnia, że centralna sortownia o wydajności 35 tys. paczek na godzinę ma przepustowość obliczoną z zapasem i starczy jeszcze na parę lat. Natomiast spółka wznosi w okolicach Pruszkowa hub dla rejonu Warszawy. – Budżetu nie ujawniamy – informuje rzeczniczka DPD Polska Małgorzata Maj.

Nowa jest także umiejscowiona w Strykowie pod Łodzią sortownia Geis. Otwarta na początku ub.r. ma wydajność 32 tys. paczek na godzinę.

Nieopodal sortownię wynajmuje InPost. Spółka niedawno ogłosiła, że zainwestuje 250 mln zł w rozbudowę sortowni. Finansowanie zapewni fundusz Advent International, który ma 70 proc. spółki. Większość pochłonie zakup do centralnej sortowni dwóch sorterów o wydajności po 12 tys. paczek na godzinę.

 

Dwa sortery (w Warszawie i w Sosnowcu) zainstaluje Ruch. Natomiast Poczta Polska prowadzi przebudowę sieci, docelowa będzie składać się z jednej centralnej sortowni, trzech lokalnych oraz ok. 50 mniejszych ośrodków logistycznych. Pierwszym krokiem jest instalacja wartego 50 mln zł sortera w Węźle Ekspedycyjno-Rozdzielczym Zabrze. Maszyna obsłuży do 2,5 mln paczek miesięcznie, a jej przewidywana wydajność to 12 tys. paczek na godzinę.

Nowe inwestycje mogą doprowadzić do przetasowań na rynku. Pod względem liczby przewiezionych przesyłek kurierskich w 2017 roku DPD Polska jest na pierwszym miejscu, wyprzedzając Pocztę Polską.

Na trzecie miejsce wdarł się InPost Paczkomaty, który na czwarte zepchnął GLS Poland. Dalej są UPS Polska, FedEx Express Polska, InPost Express, Geis ParcelPL, TNT Express Worldwide (Poland). Pierwszą dziesiątkę opublikowaną przez UKE zamyka DHL Express (Poland).

Największe przychody zanotował DPD Polska przed UPS Polska, GLS Poland i Pocztą Polską. Drugą piątkę otwiera FedEx Express Poland, InPost Paczkomaty, TNT Express Worldwide (Poland), InPost Express i DHL Express (Poland).

Przychody z obsługi przesyłek kurierskich w 2017 roku wzrosły o prawie 11 proc. i stanowią niemal połowę przychodów operatorów pocztowych, podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Rozwój usług kurierskich wynika z popularyzacji e-handlu, którego roczny wzrost szacuje się na 20–30 proc. Eksperci wskazują, że udział gospodarki internetowej w europejskim PKB wynosi 2,2 proc., a do 2020 roku wzrośnie trzykrotnie.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec