Skuter, e-hulajnogę i auto wypożyczysz na dworcu PKP

Samorządy, operatorzy pojazdów na minuty i zarządcy nieruchomości tworzą huby mikromobilności.

Aktualizacja: 17.05.2021 07:44 Publikacja: 16.05.2021 21:00

Skuter, e-hulajnogę i auto wypożyczysz na dworcu PKP

Foto: shutterstock

Rynek sam bierze się za porządkowanie branży współdzielonej mobilności. Teraz auta w car-sharingu, elektryczne hulajnogi czy skutery na minuty będzie można pożyczać w jednym miejscu. Właśnie wdrożono pilotażowy projekt tzw. hubu mobilności, który ma poprawiać wygodę użytkowników takich pojazdów i zaprowadzić większy ład przestrzenny w miastach.

Setki hubów w największych miastach

Specjalny węzeł parkingowy uruchomiono na warszawskim Służewcu, w dzielnicy biurowej. Tam można najmować i zwracać pojazdy Traficar, Dott i Blinkee.city. Podobne mają być lokalizowane przy biurach, centrach handlowych i osiedlach. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita", jeszcze w tym roku w Warszawie powstanie drugi hub, ale rozmowy prowadzone są nie tylko z władzami miast, ale i z PKP.

Adam Jędrzejewski, prezes stowarzyszenia Mobilne Miasto, który jest jednym ze współtwórców inicjatywy Huby Mobilności, wskazuje nam, że takie punkty z pojazdami na minuty mogą być lokalizowane przy dworcach kolejowych. – Na razie prowadzimy rozmowy. Pewnie na początek pilotaż tego typu realizowany byłby w innym mieście niż Warszawa – wyjaśnia Jędrzejewski. I podkreśla, że na razie koncentruje się na służewieckim hubie, który ma być polem testowym dla przyszłych projektów tego typu.

– Nasze plany to setki hubów w największych miastach w Polsce i współpraca z samorządami – dodaje Jędrzejewski.

Hub mobilności to specjalnie zaprojektowany obszar parkingowy, koncentrujący szeroką ofertę współdzielonych środków transportu, od wynajmowanych na minuty elektrycznych hulajnóg i skuterów po samochody, a do tego wyposażony w ładowarki do zasilania bezemisyjnych pojazdów. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownicy mają szybko i łatwo odnajdywać preferowany pojazd na wynajem, a przestrzeń będzie uporządkowana.

– Udostępnienie miejsc parkingowych w hubie mobilności z pewnością będzie dla naszych klientów wartością dodaną – przyznaje Konrad Karpiński, dyrektor operacyjny Traficara.

Ruszy rozbudowa stojaków parkingowych

Pierwszy hub ruszył w kooperacji z zarządcą kompleksów biurowych, firmą Adgar Poland. – Dla naszych najemców, ich pracowników czy klientów hub to udogodnienie, które ułatwia komfortowy, indywidualny dojazd do samego obiektu, bez konieczności szukania miejsca do zaparkowania. Znacząco podnosi to atrakcyjność nieruchomości – wyjaśnia Robert Włoszek, dyrektor operacyjny Adgar Poland. I dodaje, że rozwiązanie to przyczyni się też do zmniejszenia korków i problemów parkingowych.

W hubie użytkownicy będą mogli pożyczać pojazdy od różnych firm: auta Traficar, elektryczne skutery Blinkee.city, a także e-hulajnogi Dott.

– Na świecie trwa poszukiwanie rozwiązań czyniących transport miejski bardziej ekologicznym. Należą do nich mikromobilność i współdzielone elektryczne hulajnogi, które są bezemisyjnym środkiem transportu pomagającym zmniejszyć ruch zmotoryzowany. Huby Mobilności jako część innowacyjnej infrastruktury miejskiej wpisują się w trend smart mobility – mówi Borys Pawliczak, dyrektor generalny Dott w Polsce.

Jak tłumaczy Marcin Maliszewski, prezes Blinkee.city, w czasach zagrożeń epidemicznych współdzielone e-jednoślady pozwalają zachować dystans społeczny w znacznie większym stopniu niż w transporcie zbiorowym. – Zależy nam na tym, aby pracownicy wracający do biur po pandemii mogli podróżować w sposób bezpieczny, a zarazem by miasto uniknęło groźby zakorkowania – zaznacza.

Zdaniem ekspertów sieć hubów może stać się stałym elementem infrastruktury przy nieruchomościach komercyjnych, mieszkaniowych czy kluczowych kompleksach miejskich, jak np. dworce, węzły przesiadkowe i obiekty publiczne. Projekty takie rozwija m.in. spółka Huby Mobilności, w której udziałowcem jest Vooom, platforma typu MaaS (Mobility-as-a-Service – mobilność jako usługa), oferująca miastom multimodalny planer podróży oraz integrująca w jednej aplikacji różne pojazdy sharingowe (z ang. współdzielone) z transportem publicznym.

Zwolennikiem tego typu rozwiązania jest też spora część samorządów. Z inicjatywą tworzenia takich miejsc czekał m.in. warszawski ratusz. Jak wskazuje stołeczny Zarząd Dróg Miejskich, 20 maja wejdą w życie nowe przepisy regulujące zasady poruszania się i parkowania elektrycznych hulajnóg. Miasto już zaproponowało operatorom wypożyczającym taki sprzęt nowe zasady, na jakich mogliby działać w przestrzeni publicznej.

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o ruchu drogowym, parkowanie elektrycznych hulajnóg będzie dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych (dziś takich miejsc brak) lub na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi. To oznacza, że należy wyznaczyć możliwie gęstą sieć miejsc postojowych, aby uniknąć zostawiania hulajnóg w miejscach utrudniających ruch pieszych. Dlatego miasto udostępni kilka tysięcy stojaków rowerowych również pod e-hulajnogi. Zwróciło się też do operatorów o zakup takich elementów infrastruktury w liczbie proporcjonalnej do posiadanej przez nich floty.

Rynek sam bierze się za porządkowanie branży współdzielonej mobilności. Teraz auta w car-sharingu, elektryczne hulajnogi czy skutery na minuty będzie można pożyczać w jednym miejscu. Właśnie wdrożono pilotażowy projekt tzw. hubu mobilności, który ma poprawiać wygodę użytkowników takich pojazdów i zaprowadzić większy ład przestrzenny w miastach.

Setki hubów w największych miastach

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił