Zarząd portów w Szczecinie i Świnoujściu przygotowuje się do wyboru firmy, która zaprojektuje, zbuduje i zostanie operatorem głębokowodnego terminalu kontenerowego. W końcu stycznia mija termin składania ofert. Terminal kontenerowy będzie częścią kompleksu, który wraz z terminalem LNG oraz terminalem uniwersalnym przejmie funkcje obecnego portu wewnętrznego w Świnoujściu. Ulokowany w porcie zewnętrznym, pozwoli na przyjmowanie największych kontenerowców, jakie mogą wchodzić na Bałtyk. Będzie mógł obsługiwać jednocześnie dwie duże jednostki oceaniczne i kilka mniejszych statków. W trakcie realizacji jest już większość projektów infrastrukturalnych. Do połowy 2022 r. kolej zmodernizuje blisko 100 km torów.

Inwestycja ma być sfinansowania dzięki obligacjom wyemitowanym przez ministra finansów. Ich wartość to 1 mld zł, z czego ponad 328 mln w formie podwyższenia kapitału otrzymała spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Obecnie port w Świnoujściu modernizuje terminal promowy. Zostanie on przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Wymaga to budowy nowych oraz przebudowy istniejących torów kolejowych. Trwająca od półtora roku inwestycja, która jest dofinansowywana z funduszy CEF (Łącząc Europę), ma być zakończona jeszcze w 2021 r. Jej koszt to 185 mln zł.

Partnera do budowy nowego portu zewnętrznego szuka również Gdynia. W końcu grudnia ukończone zostało studium wykonalności przedsięwzięcia. Będzie ono warte blisko 790 mln euro. Przewiduje się, że pierwsze statki zostaną obsłużone w nowym porcie w 2027 r. Jego centralną częścią będzie terminal kontenerowy. W pierwszym etapie jego zdolności przeładunkowe wyniosą 2 mln kontenerów rocznie, później może zostać rozbudowany do zdolności 2,5 mln kontenerów. Szacuje się, że dzięki inwestycji powstanie 4900 miejsc pracy – w terminalu i jego otoczeniu. Jak twierdzi Adam Meller, prezes gdyńskiego portu, za jej realizacją ma przemawiać stały wzrost przeładunków i korzystne prognozy na kolejne lata. W ub. roku przeładunki w Gdyni sięgnęły 24 mln ton.

Jeszcze większy projekt będzie realizowany w Gdańsku. Przez dziewięć terminali nowego Portu Centralnego ma przechodzić rocznie nawet 100 mln ton ładunków. Inwestycja obejmie ok. 1400 ha akwenu, gdzie zaplanowano cztery obrotnice oraz tory, którymi podpływać będą statki. Na lądzie nowy port zajmie 410 ha. Wybudowanych zostanie 19 km nabrzeży oraz 8,5 km falochronów.