Reklama

e-Akta. Papier w odstawkę?

Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowników co roku kosztuje polskie firmy 130 mln zł. Problem rozwiążą nowe regulacje, tzw. e-Akta.

Aktualizacja: 03.11.2018 07:15 Publikacja: 03.11.2018 06:06

e-Akta. Papier w odstawkę?

Foto: AdobeStock

1 stycznia 2019 mają wejść w życie przepisy opracowane przez resort przedsiębiorczości i technologii, które ograniczą konieczność przechowywania dokumentacji pracownika. Dziś przedsiębiorcy muszą gromadzić takie papierowa akta przez 50 lat, najdłużej w Europie. Nowe regulacje (e-Akta) skrócą ten okres do dekady. Co więcej, dokumentacja będzie mogła być gromadzona w formie cyfrowej, a nie wyłącznie papierowej. Eksperci twierdzą, że to może oznaczać dla firm potężne oszczędności. Szacuje się, że roczne koszty prowadzenia i przechowywania papierowych archiwum tego typu to aż 130 mln zł.

Cyfrowe oszczędności

- Cyfrowa dokumentacja (tzw. paperless - red.) pozwala na znaczne obniżenie kosztów przedsiębiorstw, gdyż wydatki związane z tworzeniem i obiegiem dokumentów pochłaniają do ponad 15 proc. przychodów przedsiębiorstw - mówi nam Rafał Szczap, prezes Xerox Polska.

Według danych firmy Gartner, optymalizacja procesów druku pozwala zarówno mikroprzedsiębiorstwom, jak i wielkim firmom, na uzyskanie oszczędności na poziomie nawet do 30 proc. - Wielkie firmy kładą duży nacisk na wdrażanie cyfrowych procesów przepływu informacji. To globalny trend - podkreśla prezes Szczap.

Tym z sektora MŚP, ale również administracji państwowej ma pomóc rządowy program "Od papierowej do cyfrowej polski". Jego elementem ma być stworzenie efektywnych i przyjaznych e-usług publicznych, które pozwolą na odejście od papieru. Cyfryzacja kluczowych usług publicznych obejmuje m.in: rozwój serwisu obywatel.gov.pl, programów e-ID (identyfikacja i uwierzytelnianie w e-administracji), e-Zdrowie (elektroniczna dokumentacja medyczna, internetowe konto pacjenta), e-Faktura i e-Paragon, a także wspomniane wcześniej e-Akta. Prowadzenie dokumentacji w formie elektronicznej ma przyczynić się do przyspieszenia raczkującej cyfrowej transformacji polskich firm. - Przedsiębiorstwom zmiana ta pozwoli ograniczyć zakres formalności. Wymaga to jednak gotowości wdrożenia cyfrowych procesów i otwarcia się na cyfryzację - zaznacza szef Xerox Polska.

I dodaje, że program cyfryzacji wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa polskich firm. - Obieg dokumentów cyfrowych jest bardziej pewny i możliwy do skontrolowania, niż obieg dokumentów papierowych - przekonuje.

Reklama
Reklama

Poligrafia ma problem

Trend "paperless" nie oznacza jednak, że papier całkowicie odchodzi do lamusa. Branża poligraficzna w Polsce wciąż trzyma się mocno. Wedle prognoz produkcja sprzedana tego sektora osiągnie w br. 16,1 mld zł. Dla porównania w 2015 r. było to 13,9 mld zł. Rodzimy rynek dominuje w Europie Środkowo-Wschodniej pod względem zatrudnienia i przychodów, odpowiadając za 36 proc. wpływów w regionie. W branży pracuje ponad 50 tys. osób, co plasuje nas na 6. miejscu w UE.

Rozwój branży napędza jednak eksport - swoje produkty za granicę sprzedaje już prawie 60 proc. firm, generując dzięki temu 37 proc. udziałów polskiego rynku. Branża zmaga się jednak z problemem braku specjalistów. KPMG podaje, że 90 proc. firm na rodzimym rynku poligraficznym dotyka problem zbyt małej liczby dobrze wykształconych specjalistów. Tymczasem - jak zauważa Mateusz Woźniak, dyrektor sprzedaży systemów produkcyjnych w Konica Minolta - 56 proc. polskich drukarni wśród dominujących trendów wymienia presję na jakość i czas realizacji. Aby podołać tym wyzwaniom, potrzebna będzie wykwalifikowana kadra.

- Kształcenie studentów powinno opierać się nie tylko na najnowszej literaturze czy badaniach naukowych, ale też na doświadczeniach praktycznych - wskazuje Konrad Olejnik, dyrektor Instytutu Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej.

Jego laboratorium druku otrzymało od firmy Konica Minolta zaawansowaną maszynę druku produkcyjnego. - Pomagając studentom przygotować się do zawodu przygotowujemy branżę na nadchodzące wyzwania - dodaje Mateusz Woźniak.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama