Jak poinformował „Rzeczpospolitą" ks. Mirosław Nowak, dyrektor Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, trwają rozmowy na temat szczegółów dotyczących usytuowania poszczególnych prac. Wiadomo już, że cykl „Caritas" ma być użyty do dekoracji drzwi świętych otwieranych na lata jubileuszowe. Cykl „Maryjny" trafi zaś do Kaplicy NMP.

Wystawa „Wrota Miłosierdzia" (pisaliśmy o niej w „Rz" 23 września br.) zorganizowana w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej była wielkim wydarzeniem mijającego właśnie Roku Miłosierdzia i 1050. rocznicy chrztu Polski. W nowej siedzibie muzeum pokazano cztery cykle płaskorzeźb: „Wrota do przeszłości" nawiązujące do scen ze Starego Testamentu, „Drogę Krzyżową", odnoszącą się do opisu Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa z Ewangelii, „Ave Maria" opowiadający o kulcie maryjnym w Polsce. Szczególnie wyeksponowany był na wystawie cykl „Caritas" przedstawiający uczynki miłosierdzia.

Ekspozycję otwierała rzeźba „Tratwa Meduzy" przedstawiająca dłonie wołające o ratunek, a zamykał model pomnika Jana Pawła II. Było więc wołanie i była nadzieja. Warto dodać, że podczas trwającego ponad ćwierć wieku pontyfikatu polskiego papieża prof. Gustaw Zemła zasłynął serią jego znakomitych wizerunków. Tematyka religijna, o czym możemy przekonać się od lat, jest jednym z najważniejszych tematów twórczości rzeźbiarza. Jego prace często nawiązują zarówno do historii biblijnej, jak i dziejów Kościoła. Skupione w jednej przestrzeni „Wrota Miłosierdzia" dawały zwiedzającym szczególny rodzaj obcowania z sacrum.

Wystawa „Wrota Miłosierdzia" była nie tylko wydarzeniem artystycznym, ale także świadectwem wiary rzeźbiarza, który ma w dorobku także prace odnoszące się do ważnych wydarzeń z historii Polski. Kiedy teraz „Wrota Miłosierdzia" mówiące o polskim katolicyzmie trafią do Świątyni Opatrzności Bożej, znakomicie dopełnią naszą historię.