Tycjan na Facebooku

National Gallery w Londynie otworzy w marcu wystawę, poświęcona malarskiej serii Tycjana, inspirowanej mitami o miłości według „Matamorfoz” Owidiusza. A teraz na Facebooku uruchomiono prezentacje sześciu obrazów, składających się na ten malarski cykl.

Aktualizacja: 24.01.2020 14:04 Publikacja: 24.01.2020 13:57

Foto: materiały prasowe

Od 20 stycznia każde z dzieł ma swoją premierową odsłonę online. O obrazach opowiadają w transmisjach na żywo kuratorzy z Londynu, Edynburga, Madrytu, Bostonu bo dziś są one rozproszone w różnych kolekcjach świata. Każdego dnia poznajemy inną historię z cyklu, któremu Tycjan nadał tytuł „Poesie”, bo uważał malowane sceny mitologiczne za odpowiednik poezji. Pokazy są dostępne nie tylko w live streamingu, ale także w powtórkach nagrań.

W pierwszej odsłonie pokazano płótna: „Diana i Akteon” oraz „Diana i Kallisto”. Mitologiczna bogini łowów słynęła z dziewiczej urody, ale i gniewnego temperamentu, o czym mówią obydwa obrazy Tycjana. Na pierwszym Akteon – myśliwy z Teb, wychowanek Centaura Chirona, zaskoczył Dianę w towarzystwie nimf podczas kąpieli. Olśniony jej urodą nie może od niej oderwać spojrzenia, lecz ona nie kryje wściekłości w gwałtownym geście. Akteon może nie jest jeszcze świadomy, jaka kara mściwej bogini wkrótce go spotka, ale widz doskonale wie, że Diana zamieni go za chwilę w jelenia i nieszczęśnika rozszarpią jego własne psy. W kompozycji Tycjana wyczuwa się rosnące napięcie, a czaszka martwego jelenia na szczycie kolumny zapowiada nadciągający dramat.

Na drugim obrazie gniew Diany skupia się na nimfie Kallisto, do niedawna jej ulubienicy, wiernej towarzyszki w polowaniach. Ale w scenie kąpieli nad strumieniem na jaw wychodzi prawda, że Kallisto, uwiedziona przez Jowisza, jest w ciąży. Za złamanie ślubu czystości Diana wygna Kallisto, a Junona, zazdrosna żona Jowisza, zamieni ją w niedźwiedzicę. Jowisz, poruszony losem nieszczęsnej, miał ją przenieść potem na nieboskłon jako Wielką Niedźwiedzicę.

Tycjan  eksponuje w tej kompozycji kobiecą nagość, zapewne odpowiadając na zamówienie i erotyczne upodobania zleceniodawcy, a zarazem dając popis mistrzostwa w grze światła i koloru oraz własnej fascynacji kobiecością. Tycjanowskie sceny z Dianą podziwiali i inni  wielcy artyści, m.in. ich kopie wykonał Peter Paul Rubens.

Cały cykl powstał na zlecenie króla Hiszpanii Filipa II, Tycjan namalował go w latach 1551-1562. Kolejne obrazy serii Tycjana to „Wenus i Adonis”, „Danae”, „Porwanie Europy”  oraz „Perseusz i Andromeda” . 

Na wystawie „Love, Desire, Death” w National Gallery w Londynie (16 marzec – 14 czerwiec) dzieła te spotkają się znów razem po ponad 400 latach od ich powstania.

Informacje na temat pokazów Facebook Live można znaleźć TUTAJ

Od 20 stycznia każde z dzieł ma swoją premierową odsłonę online. O obrazach opowiadają w transmisjach na żywo kuratorzy z Londynu, Edynburga, Madrytu, Bostonu bo dziś są one rozproszone w różnych kolekcjach świata. Każdego dnia poznajemy inną historię z cyklu, któremu Tycjan nadał tytuł „Poesie”, bo uważał malowane sceny mitologiczne za odpowiednik poezji. Pokazy są dostępne nie tylko w live streamingu, ale także w powtórkach nagrań.

W pierwszej odsłonie pokazano płótna: „Diana i Akteon” oraz „Diana i Kallisto”. Mitologiczna bogini łowów słynęła z dziewiczej urody, ale i gniewnego temperamentu, o czym mówią obydwa obrazy Tycjana. Na pierwszym Akteon – myśliwy z Teb, wychowanek Centaura Chirona, zaskoczył Dianę w towarzystwie nimf podczas kąpieli. Olśniony jej urodą nie może od niej oderwać spojrzenia, lecz ona nie kryje wściekłości w gwałtownym geście. Akteon może nie jest jeszcze świadomy, jaka kara mściwej bogini wkrótce go spotka, ale widz doskonale wie, że Diana zamieni go za chwilę w jelenia i nieszczęśnika rozszarpią jego własne psy. W kompozycji Tycjana wyczuwa się rosnące napięcie, a czaszka martwego jelenia na szczycie kolumny zapowiada nadciągający dramat.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce