Zakładamy sezonowy biznes — krok po kroku
Jak się przygotować do założenia biznesu sezonowego?
Przygotowując się do uruchomienia biznesu sezonowego musimy na starcie zmierzyć się z fundamentalnym pytaniem – co ma być jego przedmiotem? Chwytliwy pomysł na biznes – jakkolwiek banalnie, by to nie brzmiało – to podstawa. Okres wiosenno-letni sprzyja zwłaszcza działalności handlowej. Miejscowości turystyczne nad morzem czy w górach to wymarzone miejsce do sprzedaży lodów lub lokalnych pamiątek. W wielu miejscach to także czas wzmożonej działalności agroturystycznej, uwzględniającej sprzedaż owoców, warzyw, czy miodu. Innym pomysłem na sezonowy zarobek mogą być usługi związane z aktywnością fizyczną. Wypożyczalnie sprzętu wodnego albo rowerów, a zimą np. nart czy snowboardów, to idealna opcja dla drobnych przedsiębiorców, chcących spróbować swojej szansy w działalności sezonowej.
Aby zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu naszego przedsięwzięcia, na początku musimy zbadać rynek. Research otoczenia wokoło naszego biznesu ma co najmniej tak duże znaczenie, jak sam pomysł. Warto sprawdzić konkurencję i odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy ktoś w naszym otoczeniu nie prowadzi podobnego przedsięwzięcia? Jak dużo jest takich podmiotów? Jaka jest ich oferta? Czy nasi konkurenci nie robią czegoś lepiej? Udzielone odpowiedzi pomogą nam skuteczniej podjąć decyzję jak zarządzać własnym biznesem.
Kluczowym celem niemal każdej działalności jest utrzymanie jej rentowności. ”Ile można na tym zarobić?” będzie więc kolejnym pytaniem, na które koniecznie musimy znaleźć odpowiedź. Najpierw trzeba ustalić ceny i sprawdzić, jak wyglądają na tle konkurencji. Ważne jest też oszacowanie, ile powinniśmy sprzedać co miesiąc, żeby zarobić zadowalające kwoty. Następnie od sumy przychodów odliczamy podatek dochodowy oraz składki na ZUS. Po wyliczeniu kosztów i przychodów powinniśmy być już w pełni gotowi, aby ostatecznie podjąć decyzję, czy uruchamiamy biznes, czy nie.