Edukacja i otwarcie na zmiany mają kluczowe znaczenie w budowie nowoczesnej gospodarki, opartej na innowacyjnych biznesach. Paradoksalnie jednak same firmy często są głównymi hamulcowymi procesów, które sprzyjałyby ich rozwojowi.
Edukacja i akceleracja
– Podstawą budowania gospodarki opartej na wiedzy jest tworzenie dobrych warunków rozwoju specjalistycznych kadr, zwłaszcza w innowacyjnych dziedzinach, bo tam zapotrzebowanie na pracowników jest bardzo duże – przekonuje Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP).
Przykładem takiego podejścia może być program „Rozwój kadr sektora kosmicznego", kierowany do studentów i absolwentów kierunków technicznych, którzy w ramach półrocznych staży zdobywają doświadczenie w najlepszych w Polsce firmach z branży technologii kosmicznych. Po trzech edycjach projektu, realizowanego przez ARP, okazało się, że ponad 85 proc. uczestników znalazło w tych przedsiębiorstwach zatrudnienie i z sukcesem pracuje w branży. Obecnie trwa czwarta edycja.
– Kluczem do sukcesu jest sprawienie, żeby młodzi, ambitni ludzie chcieli realizować swoje plany zawodowe w kraju – argumentuje Kolczyński. – To z kolei wymaga działań systemowych: stworzenia nowych i atrakcyjnych możliwości rozwoju kariery – kontynuuje. I podkreśla, że gospodarka oparta na wiedzy to tak naprawdę gospodarka oparta na konkretnych kompetencjach i umiejętnościach ludzi. Stąd zrodził się pomysł na kolejny projekt: „Kadry dla przemysłu". W jego ramach ARP, wspólnie ze spółkami z grupy kapitałowej, szuka uczniów szkół zawodowych, którzy będą odbywać w nich praktyki. Eksperci nie mają wątpliwości, że to bardzo skuteczne rozwiązanie, gdyż dzięki niemu młody człowiek poznaje kulturę organizacyjną firmy, zdobywa doświadczenie i bardzo często chce kontynuować pracę w niej po zakończeniu stażu. – To klasyczne „win-win", uczeń ma pracę, my z kolei – w epoce niskiego bezrobocia i tzw. rynku pracownika – zapewniamy naszym spółkom adeptów – tłumaczy wiceprezes ARP.
Zaangażowanie firm z grupy ARP polega m.in. na prowadzeniu programów stażowych, aranżowaniu wizyt w zakładach pracy oraz wsparciu nauki w systemie dualnym (teoria w konfrontacji z praktyką). W ramach programu firmy i szkoły przygotowały dla uczniów ofertę edukacyjno-praktyczną, która pomaga im w podjęciu decyzji czy wybrany kierunek odpowiada potrzebom rynku. Uczniowie mogą zapisać się do klas patronackich, opartych na programie nauczania współtworzonym z przyszłym pracodawcą.