Wśród wytypowanych rynków są Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Tajwan, Indie, Japonia, Wietnam, Algieria, Egipt, Republika Południowej Afryki, Kanada, Stany Zjednoczone, Białoruś i Kazachstan.
Ponadto planowane jest zintensyfikowanie obecności w Korei Płd., Singapuru, Malezji, Maroka, Meksyku i Kuby – informuje resort rolnictwa.
Polska administracja skupia skupiać się będzie na „otwieraniu i poszerzanie dostępu do rynków wybranych jako priorytetowe" – czytamy w komunikacie. Zadania te będą, jak podaje Ministerstwo Rolnictwa „wspomagane prezentacją polskich produktów rolno-spożywczych podczas działań promocyjnych pod hasłem Polska Smakuje". Pod uwagę brane są m.in. udział w targach, misjach gospodarczych czy promocja w oparciu o polskie marki.
Znaczenie promocji polskiej żywności rośnie tym bardziej, że hamuje jej eksport. Jeszcze w pierwszej połowie 2016 r. wartość eksportu rolno-spożywczego z Polski było o ok. 1 proc. wyższa niż przed rokiem. Po trzech kwartałach zanotowała spadek o 0,5 proc., do 17,6 mld euro – wynika z danych Ministerstwa Rolnictwa.
Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska zwraca uwagę, że wpływ na zmniejszenie wartości eksportu ma spadek cen żywności na świecie. Zgodnie z danymi FAO w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. były one średnio o 5,2 proc. niższe niż w 2015 r.