Polska żywność powalczy mocniej o 14 rynków

Ministerstwo Rolnictwa wytypowało priorytetowe rynki eksportowe branży rolno-spożywczej na 2017 r. Znacznie promocji rośnie, bo po trzech kwartałach 2016 r. jej sprzedaż zagraniczna był o 0,5 proc. niższa niż prze rokiem.

Aktualizacja: 07.12.2016 10:59 Publikacja: 07.12.2016 10:43

Polska żywność powalczy mocniej o 14 rynków

Foto: 123rf.com

Wśród wytypowanych rynków są Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Tajwan, Indie, Japonia, Wietnam, Algieria, Egipt, Republika Południowej Afryki, Kanada, Stany Zjednoczone, Białoruś i Kazachstan.

Ponadto planowane jest zintensyfikowanie obecności w Korei Płd., Singapuru, Malezji, Maroka, Meksyku i Kuby – informuje resort rolnictwa.

Polska administracja skupia skupiać się będzie na „otwieraniu i poszerzanie dostępu do rynków wybranych jako priorytetowe" – czytamy w komunikacie. Zadania te będą, jak podaje Ministerstwo Rolnictwa „wspomagane prezentacją polskich produktów rolno-spożywczych podczas działań promocyjnych pod hasłem Polska Smakuje". Pod uwagę brane są m.in. udział w targach, misjach gospodarczych czy promocja w oparciu o polskie marki.

Znaczenie promocji polskiej żywności rośnie tym bardziej, że hamuje jej eksport. Jeszcze w pierwszej połowie 2016 r. wartość eksportu rolno-spożywczego z Polski było o ok. 1 proc. wyższa niż przed rokiem. Po trzech kwartałach zanotowała spadek o 0,5 proc., do 17,6 mld euro – wynika z danych Ministerstwa Rolnictwa.

Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska zwraca uwagę, że wpływ na zmniejszenie wartości eksportu ma spadek cen żywności na świecie. Zgodnie z danymi FAO w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. były one średnio o 5,2 proc. niższe niż w 2015 r.

- Od początku 2016 r. nastąpiło odwrócenie trendu spadkowego światowych cen żywności. W sierpniu wzrosły w ujęciu rocznym po raz pierwszy od czerwca 2013 r. Dlatego można oczekiwać, że w całym 2016 r. wartość polskiego eksportu żywności będzie jednak nieznacznie wyższa niż w 2015 r. – mówi „Rzeczpospolitej" Jakub Olipra.

Wśród wytypowanych rynków są Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Chiny, Tajwan, Indie, Japonia, Wietnam, Algieria, Egipt, Republika Południowej Afryki, Kanada, Stany Zjednoczone, Białoruś i Kazachstan.

Ponadto planowane jest zintensyfikowanie obecności w Korei Płd., Singapuru, Malezji, Maroka, Meksyku i Kuby – informuje resort rolnictwa.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu