Amerykańscy raperzy pokochali koniak

Muzyka rap popularna wśród czarnoskórych Amerykanów przyczyniła się do wzrostu popytu na ten trunek z Francji zapewniając w kampanii 2017-18 rekordowy eksport czwarty kolejny rok.

Aktualizacja: 15.08.2018 12:36 Publikacja: 15.08.2018 11:22

Amerykańscy raperzy pokochali koniak

Foto: AdobeStock

Od 1 sierpnia 2017 do 31 lipca 2018 amerykański import koniaku zwiększył się o 9,9 proc. do 86,5 mln butelek na 206 mln wysłanych w tym czasie na cały świat.

- To zjawisko kulturowe. Kiedy społeczności muzyków spodoba się jakiś produkt, to z cała pewnością bardzo to pomaga. W latach 30. takim bodźcem był jazz, a dziś to rap wyrobił reputację koniakowi wśród młodych ludzi i o ciemnym kolorze skory, którzy stali się dużymi konsumentami — wyjaśnia przewodniczący rady nadzorczej firmy Courvoisier i branżowej organizacji producentów koniaku, Patrice Pinet.

Koniak zaczął pojawiać się w utworach rapu w latach 90. i stał się stopniowo nieodłącznym atrybutem w teledyskach takich wykonawców jak Puff Daddy i 50 Cent. najwięksi producenci Courvoisier, Hennessy, Martell i Rémy Martin potrafili dostosować swój marketing do nowego segmentu, mimo że koniak jest również popularny wśród innych konsumentów w tym kraju.

- Od jakichś 15 lat koniak bardzo dobrze sprzedaje się w Stanach. Postęp jest stały i regularny. Było kilka dołków, zwłaszcza po kryzysie z subprimes, ale sukces tego trunku wiąże się ogólnie z powodzeniem wśród Amerykanów alkoholi o brązowej barwie, bo bourbon ma też dobry rynek — dodaje Patrice Pinet. — Bogactwo aromatów koniaku jest jednym z kluczowych elementów tego sukcesu. Można robić bardzo dobre koktajle z koniakiem, co stało się tradycją w Stanach niemal od samego początku jego pojawienia się na tym rynku w XIX wielu — dodaje.

Drugie miejsce na świecie za Stanami, niekwestionowanym liderem przypadło Azji, dokąd wysłano 60,9 mln butelek, a w tamtym regionie największymi importerami były Singapur (26,6 mln butelek) i Chiny (26,2 mln) — wynika z danych branżowej organizacji producentów BNIC.

Rynek europejski jest stabilny, wartościowa zwiększył się o 3 proc. ale ilościowo zmalał o 2 proc. do 41,3 mln butelek. BNIC podkreśla dynamikę stref o dużym potencjale wzrostu w pozostałych częściach świata, m.in. RPA, Wietnamu, Karaibów i Oceanii, gdzie nastąpił ilościowy wzrost o 12,2 proc. i o 5,3 proc. pod względem wartości.

Łącznie koniak osiągnął w ostatniej kampanii rekordowy wzrost sprzedaży (o 8,2 proc.) i wartości o 5,4 proc. do 3,2 mld euro,  potwierdzając pozycję lidera wśród mocnych alkoholi. Eksport stanowił 70 proc. wartości tej kategorii alkoholi w 2017-18 r. — podała federacja eksporterów win i mocnych alkoholi.

Od 1 sierpnia 2017 do 31 lipca 2018 amerykański import koniaku zwiększył się o 9,9 proc. do 86,5 mln butelek na 206 mln wysłanych w tym czasie na cały świat.

- To zjawisko kulturowe. Kiedy społeczności muzyków spodoba się jakiś produkt, to z cała pewnością bardzo to pomaga. W latach 30. takim bodźcem był jazz, a dziś to rap wyrobił reputację koniakowi wśród młodych ludzi i o ciemnym kolorze skory, którzy stali się dużymi konsumentami — wyjaśnia przewodniczący rady nadzorczej firmy Courvoisier i branżowej organizacji producentów koniaku, Patrice Pinet.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
Ukraińska firma przejmuje polskiego producenta lodów i mrożonek