Aktualizacja: 04.03.2020 08:26 Publikacja: 04.03.2020 08:18
Foto: Stock Adobe
- Coraz mniej czystego alkoholu Polacy wypijają pod postacią piwa – obliczył Nielsen. To efekt tego, że coraz popularniejsze są napoje o mniejszej zawartości alkoholu, a piwa bezalkoholowe urosły o 56 proc. tylko w ubiegłym roku, choć mają już blisko 5 proc. rynku.
Sytuacja na rynku piwa wygląda jeszcze ciekawiej, gdy przypomnimy sobie, że jeszcze 15 lat temu tradycyjny lager o zawartości alkoholu od 0,5 do 6,1 proc. był w zasadzie bezkonkurencyjnym monopolistą. W ubiegłym roku zaliczył spadek o 2,7 proc. – i tym samym ma już… tylko 83 proc. rynku. Ta zmiana dokonała się najintensywniej w ciągu ostatniej dekady. Kilkanaście lat temu pojawiły się pierwsze piwa smakowe, później dołączyły do nich radlery. Około 2011 r. rozpoczęła się piwna rewolucja, eksplodowała sprzedaż piw kraftowych, kilka lat później na rewolucji postanowiły zarabiać także największe koncerny. A ponieważ w odróżnieniu od browarów kraftowych miały duże budżety marketingowe oraz spore możliwości zakupów, dobrze sobie radzą na tym rynku.
- Klasycznego lagera wypychają z rynku wszystkie nowości – mówi Adam Dużyński, starszy konsultant w Nielsenie. - Nie tylko piwo kraftowe, ale też to zupełnie bez procentów. Ważną cechą tych trendów jest, że nie zastępowały one siebie, tylko się na siebie nakładały, cały czas odbierając udziały klasycznemu lagerowi, którego udział w 2019 r. spadł do 83 proc. – tłumaczy analityk. Od lat tracą urok w oczach konsumentów piwa mocne, czyli o zawartości alkoholu powyżej 6,1 proc. Ich sprzedaż spadła w ub. roku o 3,9 proc. wobec 2018 i zajmują już jedynie 7,6 proc. spośród całego sprzedanego piwa. Dziś alkoholowe piwa smakowe i radlery mają już ponad 8 proc. udziału w rynku, piwa bezalkoholowe – bisko 5 proc., a piwne specjalności pozostałe 4 proc. Polacy w 2019 roku wydali na alkohol ponad 36,6 mld zł, z tego 17,4 mld zł wydali na piwo. Jeśli przeliczymy udziały w sprzedaży, widać więc, że w 2019 roku Polacy wydali ok. 870 mln zł na piwa bezalkoholowe, ok. 1,4 mld zl na piwa smakowe i radlery, a około 14,4 mld zł na lagera.
Wartość kawy sprzedanej w sklepach sięga już 7,7 mld zł rocznie, co oznacza wzrost o 700 mln zł w zaledwie dwa l...
To nie „wroga propaganda”, tylko oficjalne dane Moskwy: w Rosji rozpędza się kryzys żywnościowy. Załamała się pr...
Wśród najmłodszych dorosłych, czyli osób w wieku 18-25 lat, jedynie mniej niż co piąty wcale nie pije alkoholu....
Unilever zagwarantował załodze działu lodów (34 marki, m.in. Algida, Magnum, Wall's) w Europie i Wielkiej Brytan...
Lubiana przez klientów Starbucksa tradycja podawania przy ladzie własnego imienia, które zostaje następnie zapis...
Po tygodniu eskalacji sporu i intensywnych negocjacji Węgry wycofały się z embarga. Dekret wszedł w życie w nied...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas